Veel coronaleed in genomineerde columns campuscolumnist

illustratie: DUB

Van alle deelnemers waren het met name de studenten die zich lieten inspireren om hun gedwongen verblijf thuis als onderwerp gebruiken voor een column. Het zijn ook vooral de studenten die meededen. Van de 42 deelnemers zijn er zes medewerker van de Universiteit Utrecht. In totaal stuurden negen mensen een Engelstalige column. Eén international leverde  zijn column tweetalig. Zijn stelling: ‘Internationale studenten zouden Nederlands moeten leren’.

Vandaag publiceert DUB van elke genomineerde de beste van de twee ingezonden columns. Vorig jaar koos de jury uit drie genomineerden een Nederlandstalige en Engelstalige winnaar. Daar het aantal inzendingen zo groot was, en de kwaliteit van de internationale blogs zo hoog, besloot de jury om dit keer op voorhand te gaan voor twee winnaars. Om die reden zijn nu ook drie internationale kandidaten genomineerd. Alle genomineerden zijn student.

De winnaars zullen dinsdag 19 januari in een digitale bijeenkomst bekendgemaakt worden. De twee campuscolumnisten ontvangen beide het Erik Hardeman stipendium van 1000 euro en publiceert in het jaar 2021 elke twee weken een column op DUB.

De Nederlandstalige genomineerden
In de categorie Nederlandstalige campuscolumnist is Kees van de Sanden (22) de eerste genomineerde. Hij is student Biologie. Zijn studietijd heeft hij onder meer besteed aan het bestuur van de Utrechtse Biologen Vereniging. Vanaf september is hij hoofdredacteur van het departementsblad de BioScope waarvoor hij de laatste jaren satirische foodreviews schreef. In zijn column Vogelpolitiek beschrijft hij een kolonie kauwen die bivakkeren op het pleintje nabij het zwarte biebgebouw. Hij observeert dat hun coronacrisis een opmerkelijke gelijkenis heeft met de universitaire politiek.

De tweede genomineerde is Sam de Weerd (27). Hij heeft de bachelor Milieu & Natuurwetenschappen afgerond en doet nu de master Energy Science. Naast duurzaamheid, heeft Sam ook een passie voor schrijven. Zo volgde hij een master Creative Writing aan de University of Gloucestershire toen hij daar op uitwisseling was. Zijn column Ik zal jullie niet verraden geeft een heel andere en intrigerende kijk op het coronavirus.

Sophie Hudson (19) is de jongste genomineerde. Zij is eerstejaars bij het University College Utrecht met de major Filosofie en Politicologie. Haar column De kip is een hilarische studentencolumn over een huisgenoot met een bevroren stuk kiloknaller kipfilet.

Engelstalige nominaties
Er zijn dit jaar ook drie nominaties van Engelstalige inzendingen. Twee van de drie genomineerden lieten zich inspireren door corona.  Lili Szarvas (19) bijvoorbeeld. Deze Hongaarse student is tweedejaars Media & Cultuur. Haar genomineerde column Where is home in a pandemic reflecteert wat je als internationale student het best kunt doen als je ongewild terechtkomt in een pandemie: blijven of teruggaan?

De tweede genomineerde is Susanna Potestio (21) . Zij komt uit een Italiaans-Australische familie en verhuisde op 16-jarige leeftijd naar de VS. In Nederland deed ze in Leiden de bachelor International Relations en nu volgt ze in Utrecht de master Sustainable Development. In haar column Lockdown Characters beschrijft ze beeldend hoe verschillend mensen omgaan met het leven in een lockdown.

Tenslotte is Silvio Ruberto (26) genomineerd. Deze student groeide op in Sicilië. Voor zijn studie Chinees in Bologna kwam hij in 2016 naar Nederland om een thesis te schrijven over Henk Sneevliet, de communist die namens de internationale communistenbeweging Comintern in China hielp de revolutie vorm te geven. Nu volgt hij in Utrecht een tweede bachelor Geschiedenis. In zijn column Fashion and Segregation in Utrecht analyseert hij de kleding van Utrechtse jongeren en met name die uit Overvecht, waar hij zelf woont.

De uitslag
De jury bestaat dit jaar uit dichter en hoogleraar Moderne Letterkunde Geert Buelens, , projectleider bij Parnassos Rosa Falkenburg, masterstudent Toxicology & Environmental Health Winnie Henderson en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg. Alle deelnemers moesten twee columns inleveren. De jury kreeg de columns anoniem voorgelegd. Hieruit zijn in beide categorieën de drie beste inzendingen gekozen. Deze worden vandaag gepubliceerd. Op 19 januari worden de winnaars bekendgemaakt.

Wilt u de bekendmaking van de Campuscolumnist 2021 meemaken. Het is dinsdag 19 januari om 14.00 op Teams. Je kan je hier aanmelden