Veel onduidelijkheid over coronaregels studenteneenheden

Foto: Vidius

Dit weekend kwam in het nieuws dat de politie landelijk op jacht is naar jongeren die met meer dan drie mensen samenscholen. Iets wat volgens de huidige coronaregels niet mag. Bij studentencomplex Uilenstede in Amsterdam zijn boetes uitgedeeld van 390 euro.

Er blijkt veel onduidelijk te zijn over de regels. Is een studentenhuis een huishouden of niet? Op twee studenthuizen op het IBB-complex hebben bewoners een mededeling op de ramen geplakt met de tekst: "Ons gezin bestaat uit 15, wij blijven thuis."

Ze hebben die tekst opgehangen, zo zeggen ze tegen RTV Utrecht, nadat ze werden aangesproken door voorbijgangers. Ze kregen van hen opmerkingen toen ze gezamenlijk fitnessoefeningen deden voor de deur. In de ogen van de studenten stonden ze in hun eigen tuin.

Samen eten in het gras
De dag erop werden studenten van één eenheid door de politie aangesproken omdat ze samen hun maaltijd nuttigden in het gras. In de ogen van de studenten zijn ze een huishouden en is het grasveld hun tuin. De politie zag dat anders, zo lieten ze ter plekke weten. Maar, zo betoogden de studenten, zodra we in huis zijn delen we de badkamer, de keuken, de wc en is het vanzelfsprekend dat er samen gegeten wordt. En dan is het vreemd dat we niet samen kunnen eten in het gras of samen een biertje drinken.

De SSH verstuurde een mail naar de bewoners van de IBB: "Wij krijgen berichten binnen die ons zorgen baren. Berichten over het samenscholen van groepen mensen op de IBB-grasvelden. Dit is niet toegestaan! Ook niet als je samen in één studentenhuis woont."

Tegen RTV Utrecht erkent SSH-directeur Rob Donninger dat het een vreemde situatie is. "Bijna Monty Python-achtig absurd. Maar het is nu eenmaal de regel."

Van de site van de gemeente Utrecht

Vragen aan gemeente
Ook andere organisaties hebben de hartenkreet opgepikt. Student & Starter nam het initiatief en diende samen met VVD, CDA, PVV, Stadsbelang Utrecht, PvdA, D66 en SP afgelopen donderdag 9 april schriftelijke vragen in. Er wordt gevraagd naar meer duidelijkheid omtrent het beleid van studentenhuizen. Het CDJA Utrecht heeft zaterdag 11 april nog een open brief over deze kwestie gepubliceerd.

Studentenorganisatie Vidius en bewonersvereniging Boks hebben ook een brief geschreven aan de Utrechtse burgemeester Van Zanen en vragen hem coulanter te zijn. De politie heeft laten weten dat studenten ook binnenshuis afstand van elkaar moeten houden en desnoods maar ‘op hun kamer’ moeten gaan zitten, melden de briefschrijvers. “Maar in een huis waar je op dezelfde wc-bril zit, doucht in dezelfde badkamer en je tanden poetst voor dezelfde spiegel is dat onmogelijk.” De overheid zou alle vormen van samenwonen daarom op dezelfde manier moeten behandelen, schrijven ze.

Lees ook ons verhaal over een eenheid bij de IBB die zieken op een afdeling hadden.