Faculteits- en universiteitsraad verkiezingen

Verkiezingscampagnes in volle gang. Heb jij al gestemd? (Update dinsdag 17.00 uur)

PvdUS op campagne Universiteitsraadsverkiezingen, foto DUB
PvdUS maandag op campagne tijdens Universiteitsraadsverkiezingen, foto DUB

Nog een paar uur te gaan en dan zijn de verkiezingen voor een nieuwe studentengelding in de Universiteitsraad weer voorbij en moeten we tot vrijdagmiddag wachten tot de uitslag. Tot 16.45 uur had 15,8 procent van alle studenten gestemd. Dat zijn er al meer dan het totaal aantal studenten dat vorig jaar een stem uitbracht, Dat percentage stokte op 14,1 procent. Het was hoger dan het jaar daarvoor (2022) maar lager dan 2021 en 2020 toen er respectievelijk 18,7 procent en 20,9 procent van de studenten had gestemd. Maar om het record van 2018 te verbreken moeten er meer dan 26,8 procent van alle studenten stemmen.

Dinsdag verkiezingsdag
Maandag was de eerste dag van de verkiezingen en niet de beste dag voor het voeren van campagne voor de medezeggenschapsverkiezingen door de pro-Palestina walk-out. Maar of het dinsdag een goede dag is, valt nog te bezien. Lijst Vuur, de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS), de Vrijmoedige StudentenPartij (VSP) en Better Living For Students (BLFS) zijn voor de campagnes verspreid over USP, UCU en universiteitslocaties in de binnenstad.

Volgens campagnemedewerkers van Vuur en VSP gaat het op deze dinsdag “tot nu toe best goed”. Vuur heeft kraampjes op verschillende plekken en spreekt mensen aan. Met name in de collegepauzes is er veel aanspraak, “dan hebben mensen toch even niks te doen”. VSP heeft geen kraampje, omdat dat volgens hen niet zo goed werkt. Zij lopen vooral rond en spreken mensen aan om ze direct te overtuigen om te stemmen. PvdUS heeft op verschillende plekken een banner staan.

Opkomst
Tot nu toe is de opkomst voor de U-raad exact even hoog (of laag) als vorig jaar om deze tijd – 9,3 procent van de studenten heeft gestemd. Voor de faculteitsraden varieert de opkomst: Geesteswetenschappen, Rebo en Sociale Wetenschappen iets lager dan vorig jaar, de andere faculteiten iets hoger. De opkomstpercentages liggen vrij ver uit elkaar, met Diergeneeskunde als uitschieter met 18,2 procent. Voor Geneeskunde is de opkomst het laagst, namelijk 3,3 procent.

Deze opkomstpercentages zijn van deze middag (14 mei), de tweede verkiezingsdag. Vorig jaar was de uiteindelijke opkomst voor de U-raad 14,1 procent. Om dat percentage te overstijgen, is er dus nog wat werk aan de winkel voor de vier partijen.

Stemmen voor wat?
Veel studenten blijken niet te weten dat er verkiezingen zijn of wat voor verkiezingen er zijn, hoewel de UU wel een mail verstuurd heeft aan alle studenten en er een pushbericht verzonden is via de UU-app. Studenten zeggen niet helemaal te weten wat de U-raad of faculteitsraad nu precies doet en op wie ze kunnen stemmen. Campagnemedewerker van Vuur vindt dit jammer en “had gehoopt dat de universiteit hier meer bij zou helpen”. Ze zegt dat een hogere opkomst belangrijk is, omdat je wel een grote groep binnen de universiteit wilt kunnen vertegenwoordigen.