Verkiezingsuitslag maakt bijna iedereen blij

Foto's: DUB

Alsof alle Utrechtse studenten en medewerkers het op een akkoordje hadden gegooid om zoveel mogelijk partijen het gevoel te geven dat ze iets gewonnen hadden. Dat idee bleef hangen na een zomers aandoend uitslagenfeestje op de binnenplaats van het Academiegebouw waar enkele tientallen medezeggenschappers op waren afgekomen.

Bij het personeel won nieuwkomer UUinActie een zetel. De Utrechtse Promovendi Partij toonde bij haar tweede verkiezingen stabiliteit door de twee zetels te behouden. En Lijst Vlam hoefde slechts één van de negen zetels in te leveren.

Bij de studenten leidde de  uiteindelijke zetelverdeling tot euforie bij drie van de vier partijen. Maar zelfs Lijst Vuur, de studentenpartij die moest bloeden voor het succes van de nieuwkomers, wilde niet sippen.Songfestivalsfeertje
Michel de Bekker, voorzitter van het Centraal Stembureau, had het dankzij het stemgedrag van de UU-studenten niet moeilijk om een songfestivalsfeertje te creëren. Allereerst zorgde hij voor gegil en gehug, toen bleek dat UUinActie ook bij de studenten de kiesdeler had gehaald en daarmee de felbegeerde zetel binnenhaalde.

Lijsttrekker Ashley  van Driel, student Nederlands, kon haar geluk niet op: “Hier hadden we op gehoopt, maar het mooiste is nog dat we ook een zetel bij het personeel hebben. Samen kunnen we nu onze tanden erin zetten.”

Van Driel zwaaide met een boekje ‘Genadezesjes’ waarin de kritische Groningse docent Eelco Runia beschrijft hoe universitair docenten hun autonomie hebben verloren en onder grote werkdruk gebukt gaan. “Gekregen van iedereen die meewerkte aan onze campagne. Het gaat precies over waarom wij in actie zijn gekomen.” Op de cover van het boek is ook nog eens een McDonaldslogo zichtbaar. Runia ageert tegen de ‘McDonaldisering’ van de universiteiten. UUinActie zelf gebruikte voor haar campagne een rood logo waarbij de gele M van de Amerikaanse fastfoodgigant was omgedraaid tot ‘UU’.Een goed team
Echt spannend werd het toen bleek dat er nog twee restzetels te verdelen waren. De eerste ging – roffelroffel – naar … Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS). Die daarmee – misschien wel tegen de verwachtingen in – hun vier zetels van de vorige verkiezingen behield. Met kreten en tranen van geluk als gevolg. Lijsttrekker en Law College-student Lars Bakker glundert: “Het is mooi dat we ons handhaven, ondanks de grotere concurrentie.”

De tweede restzetel ging naar de Vrije Student. En dat zorgde voor gejuich bij de partij die van één naar twee zetels ging. Lijsttrekker en scheikundestudent Eva Klaver: “Dit was precies waar we op mikten. Echt helemaal top.”

De Vrije Student zorgt ook nog voor een primeur doordat nummer twee op de lijst Job van den Broek het eerste U-raadslid wordt dat aan het Zeeuwse Roosevelt College studeerde. “Ik weet zeker dat we een goed team vormen”, zegt Klaver die van ‘de uitbreiding van de mogelijkheden tot flexstuderen’ een van de speerpunten wil maken volgend jaar.

Tevreden
Bij de delegatie van lijst Vuur, recht voor De Bekker, bleef het stil. Twee zetels verlies, dat moest even verwerkt worden. Maar geheel onverwacht was het niet. Vooral UUinActie richtte zich op dezelfde progressieve groep studenten. Lijsttrekker Vincent de Haes, student Global Sustainability Science, wist zich snel te herpakken. “We gingen voor meer, maar zijn tevreden dat we de grootste partij blijven. We zijn straks met vier in plaats van drie partijen. Dat verschil in meningen en standpunten kan straks een toegevoegde waarde hebben in de U-raad.”