Win 500 euro met je studentenhuis

Vidius wil positieve bijdrage van studenten belonen met Goede Buur Prijs

studentenhuis_6631.jpeg
Foto DUB

Tot en met 17 mei kunnen studentenhuizen zichzelf nomineren voor de Goede Buur Prijs. Deze prijs is bedoeld voor het meest maatschappelijk betrokken studentenhuis. “We willen de prijs zo breed mogelijk benaderen”, zegt Midas Urlings, voorzitter van Vidius. Huizen die zich inzetten voor hun buurt door bijvoorbeeld buurtfeestjes te organiseren, stoepen te vegen of wekelijks soep naar de buren te brengen, maken kans op 500 euro prijzengeld. Hoe je precies helpt, maakt niet zoveel uit, als het maar bijdraagt aan een fijne en gezellige buurt.

Vidius wil met dit initiatief het stereotype beeld van studenten als slechte buren die voornamelijk overlast en hinder veroorzaken, veranderen. Uit onderzoek blijkt dat studenten juist voorop lopen in de participatiemaatschappij. Een groot deel van de studenten doet vrijwilligerswerk en daarnaast dragen studenten vaak flink bij aan de lokale economie. Door studenten in het zonnetje te zetten die uitblinken in maatschappelijke betrokkenheid, hoopt de studentenunie het algemene imago van studenten gunstiger te maken.