SSH-bewoners in De Uithof starten petitie

Vijf keer zo’n hoge energierekening en geen energietoeslag

Cambridgelaan in De Uithof
Het SSH-complex Cambridgelaan in De Uithof. Foto: DUB Archief

De petitie ‘Heel Nederland krijgt energietoeslag, behalve de Uithof’ is in twee dagen tijd al 400 keer ondertekend. Een ondertekenaar schrijft: “Het is oneerlijk dat we ongelijk behandeld worden en meer betalen dan de rest van Nederland.”

“Wij hebben pech”, schrijven de initiatiefnemers. “Want samen met honderdduizenden andere Nederlanders hebben wij blokverwarming en dus geen eigen energiecontract. Hierdoor vallen wij niet onder het prijsplafond.”

Studentenhuisvester SSH is verantwoordelijk voor de energiecontracten. In een pand of flat hangt meestal één meter, waardoor studentencomplexen ver boven het gemiddelde jaarverbruik van tweepersoonshuishoudens uitkomen. Het prijsplafond geldt hierdoor niet voor hen.

Moedeloos
De SSH-panden in De Uithof zijn aangesloten op het gasgestookte warmtenet van de Universiteit Utrecht. Omdat het energiecontract van de UU dit jaar afloopt, krijgen bewoners  te maken met de hoge prijzen op de huidige energiemarkt.

Maandag ontvingen SSH-bewoners in de Uithof een brief van de studentenhuisvester waarin staat dat ze in het nieuwe jaar fors meer gaan betalen. “Het eerste wat je denkt is: ‘Shit, hoe moet je die 100 euro extra per maand gaan ophoesten?’”, vertelt Jelmer Witteveen, student en een van de initiatiefnemers van de petitie. Hij moet waarschijnlijk voor zijn kamer van 17m2 ook 125 euro aan gas en water gaan betalen.

Energietoeslag
Voor een energietoeslag voor mensen met een laag inkomen, komen studenten ook niet in aanmerking. “Die geldt namelijk alleen voor huishoudens met een energiecontract”, vertelt Jelmer. Hij weet niet of studenten in aanmerking komen voor een energietoeslag door bijzondere bestand aan te vragen bij de gemeente Utrecht.

“We willen met de petitie een signaal sturen naar de gemeente Utrecht: ‘Vergeet ons niet, maar doe iets en help ons.’”, vertelt Jelmer. “We worden er moedeloos van.”