Voetballers Odysseus in actie tegen ‘Sotsji’ en homohaat

Impressie van de anti-homofobiedag op sportcentrum Olympos afgelopen zaterdag

Roze cake en champagne, roze zweetbandjes en de Olympische vlag. De voetbalwedstrijden van Odysseus ’91 staan zaterdag in het teken van ‘anti-homofobie’. Poetin mag het horen en zien. *update 17 februari: foto's toegevoegd*

De studentvoetballers van Odysseus ’91 hebben een naam hoog te houden in de strijd tegen homohaat op de sportvelden. De Olympische Spelen in Sotsji worden door de vereniging aangegrepen om zaterdag haar protest nog eens wat meer kracht bij te zetten. “De anti-homowetgeving in Rusland is echt verschrikkelijk”, zegt Sterre Aartsen van de goededoelencommissie Ody Unites.

De eerstejaars studente Diergeneeskunde vertelt dat tijdens de anti-homofobiedag alle Odysseus-teams op de foto gaan met een regenboogvlag met de Olympische ringen. Ook wordt bij verschillende kraampjes aandacht gevraagd voor de problemen in Rusland. Homobelangenorganisatie COC en homostudentenvereniging Anteros zijn op de velden in De Uithof van de partij. Geïnteresseerde bezoekers zijn zeer welkom op sportcentrum Olympos.

‘Sotsji’ is een aardig pr-middel, maar het uitbannen van homofobie op de voetbalvelden blijft het belangrijkste doel van de Utrechtse studenten. Zaterdag krijgen alle voetballers van de thuis- én van de uitspelende teams roze zweetbandjes met de tekst: ‘Homo, boeit geen flikker’. In de rust is er roze cake bij de thee.

In voorgaande jaren hield de voetbalvereniging soortgelijke acties. Die leidden toen tot behoorlijk wat media-aandacht. Aanstaande zaterdag komt RTV Utrecht waarschijnlijk een kijkje nemen; ook Hart van Nederland is uitgenodigd. Voor de inzet voor acceptatie van homo’s in de sport kreeg Odysseus ’91 vorig jaar een geldprijs van de Vereniging Sport Utrecht (VSU).

Volgens Sterre Aartsen is homofobie binnen de Utrechtse studentenvereniging zelf geen probleem. Hoe tegenstanders reageren op al dat roze? “Dat zullen we zaterdag wel merken.”