Studenten willen goede kant van boerenbedrijf laten zien

‘Voor een biologisch gehouden koe is 100.000 kilo melk heel veel’

Koe 33 met Wim Lensing. Foto: Jorg Schellens
Koe 33 met Wim Lensing. Foto's: Jorg Schellens

Hij twijfelde zelf aanvankelijk of hij DUB zou benaderen voor een verhaal over een koe die haar hele volwassen leven al melk geeft. Hij weet hoe er in een deel van de maatschappij en dus ook op de universiteit wordt gedacht over het houden van dieren die mensen voorzien van eerste levensbehoeftes. “Je hoort zoveel horrorverhalen, zoveel verhalen die verdraaid of niet waar zijn en we willen graag het echte verhaal vertellen en laten zien hoe het echt in zijn werk gaat in de praktijk”, zegt Jorg Schellens, voorzitter van de Veterinaire Veefokkers Club De Uithof van Diergeneeskunde. “Zoals bij ons op de Tolakker.”

Hij wil graag zijn waardering uitspreken voor de Tolakker dat ten dienste staat van het onderwijs voor de studenten Diergeneeskunde. Hier kunnen de studenten zien hoe een boerenbedrijf werkt en ervaring opdoen met koeien, schapen en varkens. De ongeveer zeventig melkkoeien worden biologisch gehouden, voor de varkens en schapen gaat binnenkort hetzelfde gelden. “De koeien krijgen goed biologisch voer, staan in een goede omgeving en hebben goede genen. Doordat ze biologisch gehouden worden hebben ze nog toegang tot massageborstels en worden op het land geen kunstmest en pesticiden gebruikt. Het is heel knap dat een koe 100.000 kilo melk geeft op een biologische boerderij, dat kan alleen als ze gezond is gebleven en lekker in haar vel zit.”

Koe 33 met Wim Lensing. Foto: Jorg Schellens

Om te vieren dat Koe 33 zo’n goede melkproducent is, is er een klein feestje gevierd. Naar de slacht hoeft ze vooralsnog niet. “Die tijd komt wel een keer. Het zal voor sommige mensen pijnlijk zijn om te horen, maar het is een productiedier en een boer – en dus ook de Tolakker – moet een kosten-baten analyse maken.”

Maar zou de Tolakker niet in aanzien stijgen als de kalfjes enige tijd bij de moeder mogen blijven en niet meteen van de moeder worden gescheiden? “Als de kalfjes bij de moeder blijven, lopen ze met de andere koeien erbij een groter gevaar op infecties of ze kunnen door een andere koe worden getrapt. Persoonlijk zou ik er geen voorstander van zijn. Maar ik weet dat de faculteit onderzoeksprogramma’s aan het opzetten is om dit te gaan uitproberen om zo de risico’s en kansen wetenschappelijk beter in kaart te brengen. Zo wil de faculteit en de Tolakker bijdragen aan dierenwelzijn in de veehouderij en dat lijkt mij natuurlijk heel goed.”

Jorg wil graag alle studenten en medewerkers uitnodigen om eens een kijkje te komen nemen op de boerderij op het Utrecht Science Park. “Iedereen is hier altijd welkom. Bij aankomst moet je wel van die blauwe, plastic hoesjes om je schoenen doen, maar dan mag je stal in. Ik wil graag aan iedereen laten zien, hoe wij hier met de koeien omgaan.”

Koe 33: informatiebord Foto: Jorg Schellens