Duizenden bezoekers verwacht

Vrijmarkt op UCU-terrein op Koningsdag

Koningsdag op UCU
Foto's DUB / Bas Koppe

UCU-studenten die na een heftige Koningsnacht rustig hun roes willen uitslapen, hebben pech. Vanaf een uur of tien stroomt hun campus vol met wijkbewoners die daar Koningsdag komen vieren.

Op het voormalige kazerneterrein aan de Prins Hendriklaan worden tot zes uur ’s avonds zo’n vijfduizend bezoekers verwacht. Die zullen struinen langs de 250 kleedjes waar kinderen hun waar aanbieden. Ook zijn er verschillende gratis attracties en foodtrucks. Centraal op het terrein komt een tent waar een biertje gedronken kan worden.

Of er veel animo bij de UCU-studenten zelf is, moet nog even worden afgewacht. De University College Student Association is in ieder geval betrokken bij het evenement. Studenten zullen onder meer rondleidingen geven door de gebouwen. Ook treedt er een studentenband op. Enkele studentenorganisaties waaronder Enactus hebben een kraam op het terrein.

De organisatie van het feest is uitgeweken naar het UCU-terrein omdat het kwetsbare Wilhelminapark niet langer beschikbaar is voor grootschalige festiviteiten. De international campus is sowieso populair als feestlocatie. In juni is er bijvoorbeeld een groot feest voor medewerkers van de Universitaire Bestuursdienst. Dan zal ook het vijfde lustrum van het UCU zelf worden gevierd.

Ook elders in de stad zijn er tijdens Koningsnacht en Koningsdag weer allerlei activiteiten. De Utrechtse nieuwssite DUIC maakte een overzicht. Op het Janskerkhof is natuurlijk weer het bekende gratis Beatrix-festival van studentendiscotheek Woolloomooloo. Overigens waarschuwt het Rode Kruis voor een koude nacht. Overmatig alcoholgebruik wordt afgeraden.

Koningsdag op UCU