VVD wil opheldering over declaraties universiteitsbestuur Utrecht

VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg heeft Kamervragen gesteld over de onkosten die het bestuur van de Universiteit Utrecht declareerde.

Woensdag 2 april pakte de Telegraaf groot uit: het vierkoppige universiteitsbestuur zou een kapitaal hebben gespendeerd aan dure restaurants en reizen naar het buitenland. Tussen januari 2011 en december 2013 werd er een bedrag van 24.000 euro gedeclareerd, wat neerkomt op rond de 2000 euro per persoon per jaar.

Duisenberg wil nu van minister Bussemaker weten of de reisjes en etentjes van het bestuur hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het onderwijs. Zelf vindt hij dat het geld beter besteed had kunnen worden.

Volgens de Universiteit Utrecht gaat het om normale vergoedingen, die passen bij de functie van een lid van het College van Bestuur. Aan universiteitsblad DUB legde een woordvoerder uit welke kosten er zijn gemaakt: de bestuurders hebben bijvoorbeeld een smartphone en een abonnement op één landelijk dagblad. De restaurantrekeningen in Karel V, een chique etablissement in Utrecht, zouden tussen de 54 en 135 euro bedragen. En de reizen werden gemaakt naar aan de UU-gelieerde instellingen of universiteiten in het buitenland waarmee wordt samengewerkt.