Wederom iPads voor eerstejaars Onderwijskunde

Studenten Onderwijskunde krijgen ook komend studiejaar gratis een iPad in bruikleen. “Maar we willen niet dat scholieren kiezen voor Onderwijskunde vanwege een gadget.”

Net als in dit huidige collegejaar krijgen eerstejaars Onderwijskunde ook komend studiejaar een iPad in bruikleen. De opleiding gaat voor het tweede jaar experimenteren met het gebruik van tablets in het onderwijs. Studenten worden geacht zoveel mogelijk papierloos te werken en de iPads tijdens colleges te gebruiken voor digitale interactie.

Onderdeel van het experiment is het klassikaal voorleggen van stellingen en kennisvragen tijdens colleges. Studenten kunnen vervolgens met een druk op de tablet directe feedback geven aan de docent. Dit moet helpen het leerproces inzichtelijker te maken voor zowel student als docent.

Tijdens en rondom colleges worden sociale media als Twitter en Facebook actief ingezet voor cursusdoeleinden. Daarnaast oefenen de studenten op de iPad met het ontwerpen van digitaal educatief materiaal en maken studenten grafische weergaven van de studiestof met behulp van de tablet.

Studenten krijgen de iPad in bruikleen, maar mogen wel de tablet iedere dag mee naar huis nemen. Ze krijgen een iTunes-tegoed voor de aanschaf van apps.

De iPad blijft in bezit van de student zolang die ingeschreven staat bij de bacheloropleiding. De huidige lichting eerstejaars neemt de iPads mee naar het tweede jaar, waarin het ook de bedoeling is om meer digitaal en interactief onderwijs aan te bieden.

“De iPad is als een Zwitsers zakmes”, zegt Onderwijskundedocent Jeroen Janssen. “Eén losse app is niet revolutionair, maar alle mesjes en schaartjes samen zijn wel nuttig in het onderwijs.”

Minpunten zijn er ook, erkent Janssen. “Over het lezen van een iPad-scherm zijn de meningen onder studenten verdeeld. Ongeveer de helft van de huidige eerstejaars leest bijna alles op de iPad, de andere helft geeft de voorkeur aan papier.”

Of het aan de iPads ligt is de vraag, maar de bacheloropleiding Onderwijskunde lijkt een stukje populairder geworden. In het studiejaar 2010-2011 was het aantal eerstejaars nog zorgelijk. Na de aankondiging van het iPad-project steeg het aantal eerstejaars dit studiejaar naar circa 30. Voor komend jaar zijn er al 46 vooraanmeldingen.

De iPad is zeker niet bedoeld als lokker, benadrukt Janssen. “Tijdens voorlichtingsdagen wordt niet gezegd: als je bij ons studeert krijg je een gratis iPad. We willen dat scholieren kiezen voor Onderwijskunde vanwege de inhoud, niet voor een gadget.”

Jeroen Janssen en drie Onderwijskundestudenten hielden onlangs een presentatie over het iPad-project tijdens een conferentie over studiesucces. Hieronder staan de slides van die presentatie: