Weer sluiten drie UU-kantines voortijdig de deuren

Al eens eerder ging de kiosk in het Bestuursgebouw dicht, maar die werd toen gered na een protest, foto DUB

In oktober 2019 kondigde de Universiteit Utrecht aan zeven van de negentien bedrijfsrestaurants voor de zomer van 2020 te sluiten. Dat heeft twee redenen. De eerste is dat de UU op zoek moet naar een cateraar omdat het contract met Sodexo op 8 juli afloopt. De tweede is dat een aantal bedrijfsrestaurants met verlies draait. De UU vreest geen nieuwe cateraar te kunnen vinden voor negentien locaties waarvan een aantal verlies draait.

Vooruitlopend op de sluiting van de restaurants voor de zomer is Sodexo al op zoek gegaan naar alternatieve werkplekken voor zijn personeel. Dat had al tot gevolg dat Goliath i nhet David de Wiedgebouyw, de kantine in het rechtenpand aan Janskerkhof en die in de UB Binnenstad na de kerstvakantie niet meer open gingen. Nu is duidelijk dat drie andere locaties ook eerder sluiten.

Het gaat om het restaurant in het Androclus. Diergeneeskundigen streden nog voor het behoud van deze kantine, maar hun actie mocht niet baten. Ook de kantine in het Minnaert gaat nu al dicht. Bèta's hebben, toen zij hiervan hoorden  een onderzoek gehouden naar de lunchwensen van de klanten omdat ze vinden dat ze er wel iets behoorlijks voor in de plaats moeten krijgen. Voor de kiosk in het Bestuursgebouw valt het doek voor de tweede keer. In 2012 werd ook al besloten de kiosk te sluiten. Na protest ging die later weer open. Daar zal nu geen sprake meer van zijn.

De cateringmedewerkers van deze drie locaties verhuizen naar een ander restaurant van de UU of hebben een andere werkplek binnen Sodexo gekregen. Sommigen hebben een baan elders gevonden. De laatste locatie die op de nominatie staat te sluiten, blijft voorlopig nog open. Dat is een locatie in de Dining Hall van University College.

Nieuwe cateraar in zicht
De aanbesteding voor een nieuwe cateraar is inmiddels in een volgende fase terechtgekomen. De inschrijftermijn is voorbij. Er hebben verschillende partijen interesse getoond. Of Sodexo daar één van is, mag Anna Stamp - Jongbloed van het Facilitair Service Centrum die over de catering gaat, volgens de aanbestedingsregels niet zeggen.

Mocht Sodexo niet hebben ingeschreven of het uiteindelijk verliezen van een andere cateraar, dan hoeft de UU niet per se afscheid te nemen van bekende gezichten in de catering. “Cateraars moeten zich houden aan de cao voor contractcatering. Dat houdt in dat wanneer de universiteit een andere cateraar dan Sodexo krijgt, deze het personeel dat op een UU-locatie werkt, moet overnemen. Natuurlijk alleen als de medewerkers dat ook willen.”

Tags: kantine | sodexo