Landelijke online database

Welke banden hebben universiteiten met Shell?

Shell. Bron: Wikipedia

De actiegroepen hebben een kaart online gezet met veertien universiteiten. Een muisklik maakt onder meer zichtbaar of fossiele bedrijven er externe leerstoelen, onderzoeksprojecten en carrièremarkten financieren. Ook staat vermeld welke actiegroepen er actief zijn.

Volgens de kaart hebben twaalf van de veertien universiteiten banden met de fossiele-energiesector. Met name de technische universiteiten werken veel samen met oliebedrijven als Shell en Aramco, de Saoedi-Arabische olie- en gasmultinational.

Ook de UU heeft verschillende banden met de fossiele industrie. Zij heeft in ieder geval dertien contracten met fossiele bedrijven, waarbij deze onderzoek (gedeeltelijk) financieren. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om onderzoek naar biobrandstof. Ook in andere samenwerkingen is de fossiele industrie betrokken. Zo financieert NAM gedeeltelijk het onderzoek naar de problemen rondom de gaswinning in Groningen. Onderzoekers van onder andere de UU zitten in de commissie.

De studievereniging Utrechtse Aardwetenschappen Vereniging (UAV) wordt gesponsord door meerdere fossiele bedrijven, waaronder Shell, Petrogas en Wintershall. Ten slotte sponsoren fossiele bedrijven wetenschappelijke prijzen. Zo wordt de jaarlijkse Holland Society Young Talents Awards medegefinancieerd door Shell en rijkt de KVGN, de brancheorganisatie van de gassector, iedere twee jaar een prijs uit aan studenten voor hun masterthesis.

Openbare bronnen
De database is gebaseerd op openbare bronnen. Ook deden de samenstellers een beroep op de Wet open overheid, die publieke en semipublieke instellingen tot transparantie verplicht. Actiegroepen End Fossil, FossielvrijNL, Millieudefensie, Reclame Fossielvrij, Scientists4future, ScientistRebellion, Social Tipping Point Coalitie en University Rebellion werken aan de database mee.

Initiatiefnemer Aaron Pereira van het onderzoeksbureau Solid Sustainability Research zegt dat het overzicht nog onvolledig is. Hij roept wetenschappers en studenten op om samenwerkingsbanden te melden die nog niet in de database zijn opgenomen. “Universiteiten zijn hier onvoldoende helder over.”

Bezettingen
Maandag bezetten activisten het Minnaertgebouw van de UU. Ook bij ten minste zes andere instellingen kondigende klimaatactivisten  bezettingen of acties aan. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is dinsdag opnieuw een gebouw bezet.

Tags: shell | duurzaam