Werkzaamheden universiteitsbibliotheken lopen uit

Foto's: UU/Dick Boetekees

De werkzaamheden in beide universiteitsbibliotheken zouden afgelopen maandag afgerond zijn, maar er is vertraging ontstaan doordat er – met name – in de binnenstad meer onderhoud gepleegd moet worden dan verwacht. Bezoekers van beide universiteitsbibliotheken kunnen daardoor ook de komende tijd nog overlast ervaren. Hoewel geprobeerd wordt de werkzaamheden zo veel mogelijk buiten openingstijden te laten plaatsvinden.

Kozijnen vervangen, schoonmaken en lampjes wisselen
Aanleiding voor de onderhoudswerkzaamheden in de UB Uithof was het feit dat de Tl-verlichting aan vervanging toe was. Doordat er steigers geplaatst moesten worden om bij het 15 meter hoge plafond te kunnen komen, werden ook een aantal andere klusjes gedaan. Zo werden de brandinstallatie vervangen, werden de omroepspeakers ‘aangepakt’ en werd er meteen even schoongemaakt op plekken waar de schoonmakers normaal gesproken niet kunnen komen. Volgens de woordvoerder van de bibliotheken wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan het schilderwerk, het reinigen van het tapijt en het monteren van de verwarmingen. Daarnaast zullen er in september nog werkzaamheden zijn aan de vluchtwegen.

In de bibliotheek in de binnenstad waren er onderhoudswerkzaamheden nodig omdat de kozijnen ‘in zeer slechte staat’ verkeerden. Tijdens de werkzaamheden ontdekte men dat het stukwerk van de gevel ook zijn beste tijd heeft gehad. Al het stukwerk moet opnieuw gedaan worden. Daardoor is op dit moment op sommige plekken al de kale bakstenen gevel te zien in plaats van de wit gepleisterde. Daarnaast werden de werkzaamheden ook in de binnenstad gecombineerd met kleinere klusjes zoals onderhoud aan de vloeren en lichtkoepel.

Wanneer alle onderhoudswerkzaamheden wel afgerond zullen zijn, is nog niet bekend.