Het perspectief van een masterstudent

Het omarmen van AI in ons onderwijs: het is een dringende noodzaak

hoe gaat ai het onderwijs van de Universiteit Utrecht veranderen? Photo: 123rf AI generated
Hoe gaat AI het onderwijs van de Universiteit Utrecht veranderen? Photo: 123rf AI generated

Universiteiten lopen het risico hun educatieve rol in de samenleving te verliezen, en daarmee ook de kern van wat de academische wereld te bieden heeft. Met de komst van ChatGPT heeft elke student nu een professor op zak. Een professor die antwoorden versimpelt tot het gewenste niveau van complexiteit en detail - iets waar menselijke professoren vaak moeite mee hebben. 

In reactie hierop lijken universiteiten zich te richten op het inperken van de impact van ChatGPT door toetsen AI-bestendig te maken, in plaats van op de pedagogische mogelijkheden die ChatGPT biedt. Ik ben bang dat als universiteiten de AI-revolutie niet omarmen in hun onderwijs, anderen dat wél doen. Universiteiten zullen dan achterblijven als lege hulzen van hun vroegere levendige zelf. 

Een gesprek met ChatGPT
Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe radicaal anders de eerste drie maanden van mijn master in Utrecht zijn geweest door ChatGPT. Om te beginnen heb ik mijn studieboeken niet één keer opengeslagen. 

In plaats van uren bezig te zijn met het doorspitten van in het beste geval goed geschreven maar lange hoofdstukken (en in het slechtste geval van met jargon gevulde doolhoven) pak ik de termen van mijn collegeslides of een studentensamenvatting en begin ik een gesprek met ChatGPT. 

Eerst stel ik algemene vragen en probeer ik de termen aan elkaar te relateren, daarna dicht ik met gerichte vragen de gaten in mijn begrip. Bij een deel van mijn docenten, ben ik nu gestopt met vragen stellen tijdens de colleges. Waarom zou ik mezelf in een ongemakkelijke situatie plaatsen als ChatGPT volkomen geduldig zal zijn na de werkgroep?

Niet enthousiast over school
Voor mijn grootouders moet het nauwelijks voorstelbaar zijn dat ik een schijnbaar bodemloze put van keurig gepresenteerde kennis binnen handbereik heb. Net zoals ik me niet kan voorstellen hoe het destijds voor mijn grootouders moet zijn geweest. Toen ik het mijn opa vroeg, vertelde hij me dat hij niet kon wachten om naar de middelbare school te gaan. Want dat betekende leren over de wereld en alles wat die wereld te bieden had: over geschiedenis, wetenschap en kunst. 

Net als veel van mijn leeftijdsgenoten was ik nooit zo enthousiast over school. Zolang ik me kan herinneren, kon ik alles over de wereld leren met een druk op de knop. Voor mij betekende school slechts leren in een klein klaslokaal met pubers die moeite hadden met stilzitten. Het internet heeft school voor mij verpest.

Cognitieve ladder
ChatGPT worstelt natuurlijk nog steeds met veel zaken. Hoogleraren hoeven zich geen zorgen te maken over hun levensonderhoud - vooralsnog. Toch lijkt het erop dat universiteiten hun voorsprong op het gebied van onderwijs dreigen te verliezen.

Een universiteit biedt de mogelijkheid tot interacties met professoren. Bij online onderwijs of het bekijken van lectures op YouTube, bestaat die mogelijkheid niet. Nu zeg ik niet dat dit voordeel verdwenen is. Generatieve AI-technologieën, zoals ChatGPT, zijn in het slechtste geval stochastische papegaaien die simpelweg reproduceren wat ze online lezen. In het beste geval zijn ze marginaal inzichtelijker dan de som van hun delen. Maar ze blijven volledig onbekwaam om de validiteit van hun eigen kennis te beoordelen. 

Mijn punt is dat er een kans is ontstaan om onze onderwijssystemen te verbeteren en dat universiteiten niet in staat of niet bereid zijn om deze kans te benutten. Universiteiten moeten gaan nadenken over hoe ze hun arsenaal van deskundigen kunnen inzetten om de vaardigheden en tekortkomingen van opkomende AI-technologieën te complementeren. Om te beginnen betekent dit dat ze moeten accepteren dat bepaalde vaardigheden de tand des tijds niet hebben doorstaan. 

In plaats van steriele omstandigheden te creëren om hun studenten in te toetsen, zal de wijze van beoordelen van de student moeten veranderen. Zodoende wordt de kunde en kennis van de mensheid niet gereduceerd tot het kopiëren van onze digitale assistenten. Integendeel, het zal ervoor zorgen dat de mensheid de cognitieve ladder blijft beklimmen. Ik kan alleen maar hopen dat de universiteiten ons vergezellen als de mensheid naar de sterren reikt.

PS. Geen enkel woord van dit stuk is geschreven door ChatGPT. ChatGPT kan niet in mijn brein gluren en mijn gedachten eloquent op papier zetten. Goed schrijven is al moeilijk genoeg zonder dat ChatGPT het proces vertroebelt.

Advertentie