Met yoga los je geen burn-outs op

Studenten gaan steeds vaker gebukt onder prestatiedruk en langdurige stress. Het moge duidelijk zijn dat dit negatieve gevolgen heeft voor de mentale gezondheid. Verschillende instanties, waaronder het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, erkennen inmiddels deze problematiek en zoeken naar oplossingen. Zo ook onze universiteit, die met een Taskforce Studentenwelzijn de aanval op studentenstress heeft geopend.

De taskforce bood eind januari haar adviesrapport aan. Hierin deed zij allerlei aanbevelingen aan het universiteitsbestuur om het studentenwelzijn binnen de universitaire gemeenschap te bevorderen. Zo werden er meer studentenpsychologen, een Welzijnsweek en deelname aan een online programma voorgesteld. Dat zijn vanzelfsprekend welkome voorstellen, maar het is de vraag of deze toereikend genoeg zullen zijn. Wordt de kern van het probleem wel fundamenteel genoeg aangepakt?

Op adem komen
Langdurige stress en prestatiedruk ontstaan niet zomaar. De druk op veel studenten loopt hoog op omdat ze op een paar weken zomervakantie na het hele jaar van tentamen naar tentamen of van deadline naar deadline leven. Dat is vanzelfsprekend enorm ongezond. Ieder mens heeft op zijn tijd een rustmoment nodig. De universiteit biedt door haar goedgevulde curricula echter steeds minder ruimte voor dergelijke rustmomenten. De vier onderwijsblokken vloeien moeiteloos in elkaar over. De overbruggingsweek, als deze er al is, wordt vaak ingezet voor herkansingen. Zodoende is er voor studenten amper ruimte over om gedurende het jaar even op adem te komen en afstand te nemen van de drukke schema’s. Dat is een grote oorzaak van stress en prestatiedruk die niet genegeerd mag worden.

Tentamenvrije periode
Gelukkig kent een normaal kalender- en werkjaar van nature een rustmoment: de feestdagen in december. Wij van De Vrije Student pleiten daarom voor het overnemen van dit rustmoment op de universiteit. Dit houdt in dat een tentamenvrije periode in de eerste en laatste week van het kalenderjaar zal worden ingesteld, waarin geen herkansingen mogen worden afgenomen of deadlines mogen worden gesteld. Zo heeft iedere student de mogelijkheid om rond Kerstmis en Nieuwjaar, grofweg halverwege het academisch jaar, uit te rusten en bij te komen. De feestdagen kunnen op deze manier worden doorgebracht zonder te hoeven studeren voor herkansingen of te hoeven denken aan naderende deadlines. Dit is een maatregel die écht zoden aan de dijk zal zetten.

Voorkomen is beter
Het is evident dat de academische gemeenschap gebukt gaat onder een ongezond hoog niveau van stress en prestatiedruk. Genezen is natuurlijk prettig, maar voorkomen is beter. Het is tijd om de problemen fundamenteler aan te pakken. Laten we studenten niet langer continu van deadline naar deadline jagen. Alle studenten moeten de kans krijgen om weer op adem te komen. Alle studenten hebben recht op rust rond Kerst.