UU mag best wat meer lef tonen op gebied van duurzaamheid

In het artikel “UU: minder vliegen, minder CO2 uitstoten en meer compenseren” bespreekt DUB de energie en mobiliteit CO2-strategie van de UU. Energiebesparing en inkopen van duurzame energie zorgt logischerwijs voor een flinke vermindering van de CO2 uitstoot van de UU. Het woon-reisverkeer van studenten en medewerkers wordt ook meegeteld: er wordt ingezet op verdere vermindering van autogebruik en de verduurzaming van de NS en De Uithof tramlijn staan als grote successen in de strategie.

Internationaal erkend format
De CO2 footprint berekening van de UU is natuurlijk geen natte vinger werk, maar gebaseerd op een internationaal erkend CO2 footprint format. Dit levert een optelsom op van allerlei zaken: zo worden de vliegreizen van medewerkers naar congressen wel meegeteld, de reis van een exchange student naar het buitenland, niet.Desondanks, wil ik de universiteit aansporen om haar duurzame blik te verbreden. In mijn opinie kan dat in ieder geval op twee manieren. Neem ten eerste de verantwoordelijkheid voor het gedrag van werknemers en studenten tijdens hun aanwezigheid op de UU en ten tweede, wees niet bang om eisen te stellen aan bedrijven waar de UU mee samenwerkt.

Verbied roken op de campus
Hoe stuur je aan op duurzamer gedrag van je studenten en werknemers? Een CO2 uitstoot vrije universiteit betekent voor mij eentje waar roken op campus niet alleen ontmoedigd, maar ook verboden wordt. Eentje waar afvalscheiding in alle gebouwen mogelijk is (en daarom ben ik heel blij met de uitbreiding van afvalscheiding). Ik denk ook aan de cateringdiscussie, die al vaker wordt gevoerd.De kantines van de UU zijn júíst de plekken waarop de UU haar duurzame karakter kan tonen aan haar werknemers en studenten. Ontmoedig autogebruik van werknemers niet alleen, maar stel hier harde eisen aan. Wees niet bang om preventief te handelen: geef prioriteit aan een sollicitant met een duurzame visie. Een ander belangrijk punt is ook de huisvesting van studenten: hoe meer huisvesting voor studenten op campus, hoe minder verkeer. Het is tijd dat de universiteit hier verantwoordelijkheid voor neemt. De (kleine) duurzame keuzes van personeel en studenten zullen ook, bewust of onbewust, leiden tot duurzamere keuzes buiten hun werk of studie om.

Zet bedrijven onder druk
Los van de CO2 berekening, hoop ik dat de UU haar macht gebruikt om grote partners te verduurzamen. De UU is een belangrijke klant van meerdere bedrijven (zoals de ABN Amro of Xerox), die zeker nog veel kunnen winnen aan duurzaamheid.

Laat de UU eens haar status als klant gebruiken om te zorgen voor een duurzamer beleid bij deze bedrijven. Geen enkel bedrijf wil in deze tijd gezichtsverlies leiden door klanten te verliezen omdat ze weigeren te verduurzamen. Dit hoeft niet altijd een gevecht te zijn: ik denk dat de UU al heel ver komt met een publiek standpunt hierover.

Bovenstaande ideeën zijn niet gebruikelijk: bij CO2 footprint berekeningen van andere bedrijven worden de banken of rookruimtes  (vooralsnog) niet meegeteld. Daarom snap ik als deze factoren niet worden meegeteld in de CO2 footprint berekening. Echter, vind ik dat de UU best wat meer lef mag tonen op het gebied van duurzaamheid. Naast dat het fantastisch zou zijn om een grote, invloedrijke bank als de ABN Amro een écht duurzaam beleid te laten voeren, is dit een stap voorwaarts om de UU écht een maatschappelijk voorbeeld te maken.Laat dit gepaard gaan met goede facilitering van werknemers en studenten en aansturing op duurzame keuzes. Pas dán heb je in 2030 een duurzame Universiteit waar wij allemaal elke dag aan meewerken en trots op zijn.