Podcastserie Eerstejaarsverhalen

Van 'Utrechtse kutstudentjes' tot een plens water over de blouse van Beatrice de Graaf

Dubseerstejaarsverhalen

In de podcastserie Eerstejaarsverhalen vroeg DUB tien studenten en docenten die hier vroeger studeerden om terug te kijken naar hun eigen introductie. Er kwamen heel wat onderwerpen voorbij.

Zo vertelde historica en terrorismedeskundige Beatrice de Graaf dat ze wat opmerkelijke studenten en docenten leerde kennen tijdens haar eerste jaar als UU-student. Er was er een die haar verwelkomde door een emmer water over haar nieuwe Bijenkorfblouse te gieten. Ook blikt ze met weemoed terug op de internetluwe tijden, die ze de studenten van nu ook zo gunt. Beluister de hele podcast via Youtube of Spotify.

Een paar jaar geleden begon Jopke van Dobbenburgh aan de studie Rechten gecombineerd met lidmaatschap van studentenvereniging UVSV. Door corona heeft ze in haar eerste studentenjaar veel dingen gemist. "Ik kan zeggen dat ik mijn eerste jaar gehaald heb zonder één keer op de universiteit te zijn geweest." En ook de grote gala’s en feesten gingen niet door. Maar ze vertelt over de alternatieven, zoals een livestream feestje met iedereen maar dan bij jezelf thuis en contact leggen via een rondje singel wandelen. Beluister de hele podcast via Youtube of Spotify.

UU-Alumni Samuel de Weerd behaalde drie jaar geleden zijn UU-master Energy Sciences. Hij weet nog goed hoe hij als Rotterdammer zijn Utrechtse medestudenten wat minachtte toen hij net in Utrecht aankwam. Maar toen zijn maat Bart stomdronken vanuit de Unitas-societeit terug naar het IBB wilde, merkten ze dat die Utrechtse 'kutstudentjes' dat niet verdienden. Beluister de hele podcast via Youtube of Spotify.

Joep Lindeman, universitair hoofddocent strafrecht en columnist van DUB, was in zijn eerste jaar vooral te vinden bij studentenvereniging Veritas. “Ik was niet een zeer onbezonnen losbol, maar van een avond gezellig ouwehoeren op de studentenvereniging kon ik geen genoeg krijgen en al snel was ik er heel actief in allerlei commissies, waardoor ik avond aan avond een reden had om erheen te gaan.” Als docent mag hij het misschien niet te hard roepen, weet hij, maar hij "zou alle studenten willen aanmoedigen méér te doen dan alleen studeren." Beluister de hele podcast via Youtube of Spotify.

In 2015 kwam Marcel Hobma, inmiddels afgestudeerd masterstudent History & Philosophy of Science, vanuit Friesland naar Utrecht. De eerste twee maanden was hij dakloos en moest hij na de Dinsdagdixo van zijn studentenvereniging Unitas hopen op een slaapplekje voor de rest van de week. “De ene keer weet je ver van te voren dat je bij iemand in bed mag liggen, de andere keer ga je pilsen en hoop je ergens op een koude betonnen vloer terecht te kunnen.” Youtube of Spotify.

Meer ervaringen horen? Ga voor een overzicht van alle podcasts uit de serie Eerstejaarsverhalen naar ons kanaal op Youtube of Spotify.