Win een exemplaar van het boek: Student in de jaren zeventig

hermanvandermeer

Eind 2022 bracht Herman van der Meer zijn boek Student in de jaren zeventig uit. DUB schreef hier een recensie over.

Reisleider door Utrechtse studietijd in de jaren 70

Een autobiografische roman noemt Herman van der Meer zijn boek Student in de jaren zeventig over Utrechtse en buitenlandse omzwervingen, op zoek naar vrijheid en verbondenheid. Het eerste hoofdstuk is een feest der herkenning voor iedereen die ooit in Utrecht studeerde. Student Pim gaat Rechten studeren en wordt lid van studentenvereniging Veritas. In dat eerste jaar hopt hij al snel van kamer naar kamer, veelal bij hospita’s en leert de geneugten van het Utrechtse uitgaansleven kennen. Van elk nieuw huis, staat in de roman de foto afgebeeld. In een vrolijke, prettige stijl verhaalt hij hoe Pim voor het eerst de liefde bedrijft, nieuwe vrienden leert kennen en worstelt met zijn studie. Op de studie is hij al snel uitgekeken en kiest hij toch voor een studie Engelse taal.
Vanuit die studie gaat Pim voor twee jaar naar de Verenigde Staten. Naast de introductie in het Amerikaanse studentenleven, beschrijft de auteur ook meer inhoudelijke ontdekkingen, zoals historische verhalen over het ontstaan van de slavernij. Terug in Nederland, gaat hij lesgeven aan een journalistieke academie in Tilburg en leert hij zijn latere vrouw kennen.
Aanvankelijk is de roman een luchtig verslag van het studentenleven waarbij de auteur de lezer als een soort reisleider door zijn leven voert. Soms met smeuïge details, dan weer wat uitweidingen over politiek en regelmatig met referenties naar de huidige situatie. In het laatste hoofdstuk verandert de toon. Hij is dan allang student af en beschrijft uitgebreid over zijn grote liefde Susi en het (subtiele) racisme waarmee zij als Indonesische te maken krijgt. Centraal staat het sociale leven in Utrecht en hoe hij daar van student een werkende Nederlander werd. De laatste zin van het boek is: “Uiteindelijk ging niets boven de stad waar hij zijn liefde voor het leven vond.” (Ries Agterberg)

Herman van der Meer, Student in de jaren zeventig. Uitgeverij Boekscout. 2022. 20,50 euro

Winnen

Mail om kans te maken op een exemplaar je naam en telefoonnummer voor 7 mei naar dubprijsvraag@uu.nl en laat ons ook weten waarom je het boek wil winnen. Winnaars krijgen persoonlijk bericht. Niet gewonnen? Je kan het boek hier bestellen.

Tags: prijsvraag