Ontwikkeld door alumni van de UU en Leiden

App waarmee studenten nieuwsartikelen zonder betaalmuur kunnen lezen

Sophie and Theo, the developers of the Momo app.
De oprichters van de Momo-app, Sophie en Theo. Persoonlijke foto.

"Omdat ze zich die abonnementen niet kunnen veroorloven, volgen veel studenten het nieuws alleen via sociale media, waar de grens tussen wat echt is en wat niet steeds vager wordt",  zegt Sophie. "Bovendien is de meeste content op sociale media kort en oppervlakkig. Hoe geweldig zou het zijn als alle studenten, ongeacht hun achtergrond, toegang zouden hebben tot hoogwaardige journalistiek?"

In januari 2025 benaderden Sophie, die een bachelordiploma Chinese Studies van de Universiteit Leiden heeft, en haar vriend Theo, die onlangs is afgestudeerd met een master in Kunstmatige Intelligentie aan de UU, nieuwsmedia in Nederland en België. Ze vroegen hen of ze geïnteresseerd waren om nieuwsartikelen zonder betaalmuur beschikbaar te stellen op Momo. De twee vrienden richtten zich vooral op uitgevers die diepgaande onderzoeksjournalistiek bieden, zodat de app niet alleen een verzameling van hijgerig breaking news zou worden.

“Alle uitgevers die we tot nu toe hebben gesproken, zijn erg enthousiast over ons idee, omdat ze het erg moeilijk vinden om jonge mensen te bereiken”, legt Sophie uit. Zeven media, waaronder De Groene Amsterdammer, 360 Magazine en The European Correspondent, hebben zich tot nu toe bij Momo aangesloten. Ook DUB is erbij, hoewel DUB niet werkt met een betaalmuur.

Sophie en Theo willen het aantal uitgevers zo veel mogelijk uitbreiden om een aanbod te garanderen dat het hele politieke spectrum en ook verschillende wetenschappelijke disciplines bestrijkt. “Sociale media-algoritmen geven gebruikers meer van wat ze leuk vinden. Momo doet het tegenovergestelde. We willen studenten blootstellen aan een diverse groep nieuwsaanbieders, zodat ze weldenkende, volwassen burgers worden”, zegt Theo. "De wereld is momenteel zo gepolariseerd. Jongeren moeten in contact komen met verschillende perspectieven."

Elke dag worden er nieuwe artikelen in het Nederlands en Engels op de app gepubliceerd, in totaal ongeveer 250 per week. Studenten moeten een mailaccount hebben van een Nederlandse universiteit of hogeschool om toegang te krijgen tot alle artikelen. Een deel van de content op Momo is toegankelijk voor iedereen die de app downloadt. Zodra een gebruiker afstudeert, kan hij of zij profiteren van een speciale korting op een abonnement op sommige van de partnermedia. Theo en Sophie zijn momenteel aan het brainstormen over extra voordelen voor afgestudeerden.

Het is aan elke nieuwsmedium zelf om te beslissen welke artikelen gratis op Momo worden aangeboden en hoeveel. Sommige bieden bijvoorbeeld acht artikelen per dag aan, andere acht per maand. Het belangrijkste doel van Theo en Sophie is ervoor te zorgen dat geen enkel medium de app domineert. Alle uitgaven moeten even zichtbaar zijn, ongeacht het aantal artikelen dat ze aanbieden. Het ontwikkelen van het algoritme van Momo was het onderwerp van Theo's masterscriptie.

Studenten uit alle studierichtingen zijn op het platform te vinden, van psychologie tot wiskunde. Hoewel Theo en Sophie liever niet precies willen onthullen hoeveel gebruikers hun app op dit moment heeft, zeggen ze dat ze op schema liggen om dit semester 10.000 nieuwe gebruikers toe te voegen. Ze zijn zich ervan bewust dat studenten uit verschillende studierichtingen verschillende behoeften hebben wat betreft inhoud, maar een toename van het aantal gebruikers kan helpen om meer media aan te trekken.

Volgens de twee oprichters is de feedback van studenten tot nu toe positief. “Sommigen vragen ons of we een specifieke uitgave kunnen toevoegen, anderen zeggen dat het zo handig is om meerdere media op één app te hebben”, vertelt Sophie.

'Studenten weten niet wat ze later kunnen of willen doen'

The Momo app.

Studenten dichter bij hoogwaardige journalistiek brengen, was niet het belangrijkste waar Sophie en Theo aan dachten toen ze ongeveer twee jaar geleden begonnen. Zoals bij veel start-ups evolueerde hun project gaandeweg. Momo is ontworpen om studenten te helpen ontdekken wat hun ambities voor na hun studie zijn. 

“Solliciteren is voor veel studenten een grote bron van stress, vooral voor studenten in opleidingen zoals die ik deed”, zegt Sophie, afgestudeerd in Chinese Studies. “Ze weten niet wat ze kunnen of willen doen.”

Theo kan dit bevestigen. Een paar jaar geleden liep hij stage bij een groot bedrijf. Op papier was het een geweldige baan, maar na een tijdje vroeg hij zich af of dat wel was wat hij echt wilde doen. 

Hij is lang niet de enige. De twee merkten dat verschillende van hun vrienden en kennissen wel een bepaald beeld hadden van waar ze wilden werken, maar toen ze eenmaal een baan in die richting hadden gevonden, vroegen ze zich af of die hen wel gelukkig zou maken. "Dit komt vaak doordat studenten in een bubbel leven. Studieverenigingen hebben vaak sponsors, en dat zijn de bedrijven en organisaties waarmee studenten het meest in aanraking komen", legt Theo uit.

De twee vrienden kwamen toen op het idee om een app te bouwen die studenten in contact zou brengen met een grotere verscheidenheid aan bedrijven, discussies en maatschappelijke kwesties. Een hulpmiddel om hen te ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Eén blik op Momo, de kat van Sophie's ouders, was genoeg om een naam te bedenken. “We vonden die naam pakkend.”

Ze begonnen met het opsommen in de app van evenementen die werden georganiseerd door organisaties als Studium Generale en door studieverenigingen van verschillende universiteiten. Via die verenigingen kregen ze ook de eerste gebruikers en feedback. Na verloop van tijd beseften de twee vrienden dat de app meer nodig had. Toen kwam het idee om ook hoogwaardige journalistiek zonder betaalmuur aan te bieden.

Ze zijn echter nooit de oorspronkelijke missie uit het oog verloren: studenten helpen bij het uitstippelen van hun carrièrepad. Een  kortetermijndoel van Theo en Sophie is om een tabblad ‘carrière’ aan Momo toe te voegen, waar studenten carrièregerelateerde content, vacatures en informatie over bedrijven, kantoren en organisaties kunnen vinden. Dat zal tegen betaling worden weergegeven. “We denken erover om contact op te nemen met Career Services van de UU om te kijken of zij een bijdrage kan leveren aan deze sectie of ideeën hebben”, zegt Theo.

“Het draait allemaal om de ontwikkeling van studenten”, zeggen ze met een glimlach. Het tabblad ‘carrière’ wordt naar verwachting eind deze maand gelanceerd.

Momo is beschikbaar in de iOS App store en de Google Play Store.

Tags: media | loopbaan
Login to comment

Reacties

We stellen prijs op relevante en respectvolle reacties. Reageren op DUB kan door in te loggen op de site. Dat kan door een DUB-account aan te maken of met je Solis-ID. Reacties die niet voldoen aan onze spelregels worden verwijderd. Lees eerst ons reactiebeleid voordat u reageert.

Hmmmm, ik vraag me af of krantenabonnementen echt te duur zijn voor studenten. Alle kranten hebben studenten abonnementen. Die van Follow the money zijn zelfs gratis! Je zou met je ouders/verzorgers een abonnement kunnen delen, of met je huisgenoten. In de universitaire bibliotheek liggen kranten, maar ook van allerlei andere zeer inhoudelijke tijdschriften. Maar je kan ook gewoon af en toe naar nos.nl gaan, de NOS-app op je telefoon installeren of via NPO.nl af en toe naar het NOS-journaal kijken. Daar komt allemaal geen algoritme aan te pas.

Ik denk dat het meer een kwestie van mindset en prioriteiten is, dan van geld. Mensen lijken de rechtstaat als een gegeven te zien en vergeten dat we er een deel van onze tijd en middelen voor moeten inzetten. Als je de paar euro per maand voor je nieuwsmedium ook ziet als een donatie aan de vrijheid die we genieten, krijg je ook nog meer waar voor je geld ook. Desalniettemin een mooi initiatief.

Advertentie