Leid studenten op tot kritische mensen
De universiteit moet studenten opleiden tot kritische mensen die een verschil durven maken. Daardoor zouden ze ook eerder geneigd zijn mee te doen aan online discussies zoals op deze site. Onderzoeker Nieuwe Media Mirko Tobias Schaefer zag zijn vooroordelen over studenten bevestigd na het lezen van de favoriete sites van studenten in het DUB-verhaal C U in Cyberspace.
Wat doen UU’ers in de digitale wereld? Facebook wint het van Hyves en de laptop wint nog net van de smartphone. Skypen is een uitkomst en bloggen is leuk voor als je op reis bent. Twitteren is een voorbijgaande hype, zeggen de meiden. De jongens twitteren er op los. Maar ze reageren geen van allen never nooit op nieuwsartikelen en opinies.
DUB kon het niet laten. Nu het Ublad new and improved alleen online beschikbaar is, wil de redactie weten of we veel respons kunnen verwachten op onze opinies en nieuwsberichten en of UU-studenten zelf ook wel eens wat nieuws in welke vorm dan ook willen uploaden op onze dumppagina. Van het onlangs gepubliceerde onderzoek van Nijmeegse masterstudenten werden we niet heel erg vrolijk. Dus hebben we een heel willekeurige steekproef gehouden onder acht studenten en vier medewerkers en vervat in het verhaal C U in Cyberspace (pdf). En ook die stemt tot droefenis: passief zullen ze wel (eens) naar deze site surfen, maar actief deelnemen zit er niet in.
Onderzoeker Nieuwe Media Mirko Tobias Schaefer is niet verbaasd over de resultaten van de onderzoekjes. “Studenten moeten ook worden opgeleid tot kritische burgers. Dat zou onder meer aan de universiteit moeten gebeuren. Maar de universiteit nodigt daar op dit moment niet toe uit. Studenten worden gezien als klanten, niet als volwaardige collega’s en toekomstige kritische burgers.”
De opinie van docent-onderzoeker Nieuwe Media Mirko Tobias Schaefer:
‘De universiteit moet studenten opleiden tot kritische mensen’
‘Het beeld dat ik kreeg na het lezen van de lijst van favoriete sites van studenten uit het verhaal CU in Cyberspace, bevestigt mijn vooroordeel. Het gros van de studenten is passief. Ze zijn druk met hun studie, hun werk, hun sociale leven maar meedoen aan inhoudelijke debatten of kwalitatief hoogwaardige artikelen lezen is er niet bij. Het mediagebruik van studenten is niet erg gedifferentieerd. Ze komen slechts op een beperkt aantal websites: Hyves, Twitter en Facebook. Het is al de vraag hoeveel studenten naar DUB zullen surfen, maar een nog grotere vraag is of ze actief deel zullen nemen aan discussies. Wat dat betreft zie ik het voorlopig somber in over deelname van studenten aan debatten op deze site.
‘De vraag is natuurlijk wat DUB gaat worden. Een platform voor debat? Een online studenten magazine met discussie-forum of een dynamiek platform ter representatie van het leven in onderwijs en onderzoek aan de Universiteit Utrecht? Instant communities bestaan niet. Dus wat het ook zal worden het moet worden ontwikkeld en dat het liefst in samenwerking met de gebruikers.
‘Toen er nog een papieren Ublad was, kwam je dat altijd wel ergens tegen op de universiteit. Wie het meenam en er in bladerde, kon bij toeval een interessant onderzoek tegenkomen of een leuk verhaal over studenten of docenten. Nu het nieuws alleen online te vinden is, moet je er naar op zoek. Je moet actie ondernemen om de site op te roepen en dan moet je actie ondernemen om van het ene onderwerp naar het andere onderwerp te klikken. Dat vergt meer initiatief dan het doorbladeren van een blad. Bovendien, als je gericht op zoek bent naar bepaalde bijdragen, verlies je het belangrijke aspect van het toeval: het toeval zorgde er in het papieren Ublad voor dat je soms een leuk artikel, een interessant onderzoek of een verrassende opinie tegenkwam. De denkfout die is gemaakt, is dat je een papieren blad digitaal kunt voortzetten. Dat is een uitermate naïeve gedachte. Je hebt het over twee totaal van elkaar verschillende media. Dit werd al eens uitvoerig uitgelegd door mijn collega Imar de Vries in de rubriek het Torentje in het Ublad.
‘Wat zou helpen om de site meer bekendheid te geven is het inzetten van dingen als rss-feeds, Twitter, Facebook en Hyves. Kijk maar naar de favoriete sites van de studenten. Via dat soort netwerken geven ze elkaar nieuwtjes en nieuws door, en misschien gaan ze dan ook de bijdragen van DUB verspreiden en aan debatten deelnemen.
Mentaliteit
‘Het gros van de studenten ziet de universiteit nu als een vervolg op de middelbare school. Het is voor velen een rit die ze uitzitten. Dat terwijl jongeren zich in hun studententijd zouden moeten ontwikkelen tot kritische burgers, burgers die een verschil maken. Een beetje anarchie zou wenselijk zijn. Ze moeten dat hier mogen durven; ze mogen fouten maken waar ze weer van kunnen leren. Hoe meer ze door hun studie worden gestimuleerd om kritisch te zijn, hoe groter de kans is dat ze ook mee discussiëren op een platform als DUB.”
‘Maar wat ook helpt is als de universiteit zelf een debat start over de positie van de UU in onafhankelijk onderzoek en onderwijs in de 21ste eeuw. De academische vrijheid en waarden mogen niet het slachtoffer worden van bezuinigingen en een raar idee van efficiëntie. Het streven naar excellentie in de wetenschap hoort hand in hand te gaan met het streven naar maatschappelijke verbetering. Hierbij hebben studenten nodig - niet als klanten van onderwijs, maar als volwaardige collega's en toekomstige kritische burgers , als moedige medestrijders in de verdediging van de maatschappij.’
Alles over Mirko Tobias Schaefer
En verder:
Volg het leven in cyberspace (pdf) van Hasna Hankari (24) vijfdejaars Biomedical Sciences, Tim van Polen (22) derdejaars Communicatie- en Informatiewetenschappen, Tim van Eerkhoven (25) assistent in opleiding bij het Sterrenkundig Instituut Utrecht, Anne van de Ven (23) premaster Onderwijskunde, Booy ’t Hart (20) eerstejaars Culturele Antropologie, Rianne Verhoef (21) masterstudent Neurowetenschappen en Cognitie, Ties Carbo (22) tweedejaars Informatiekunde, Gerda Tenkink (52) bestuurssecretariaat REBO, Yvonne van Rooy (58) voorzitter college van bestuur, Luc Mes (19) tweede jaars Sociale Geografie, Marleen van der Weijde (23) premaster Onderwijskunde, Loes Keijsers (27) onderzoeker in opleiding bij Sociale Wetenschappen.
De interviews zijn in verkorte vorm en zonder linkjes te lezen in de eenmalige papieren uitgave van DUB.
GK