Zowel frustratie als begrip bij studentenorganisaties

Studentbesturen leggen zich neer bij verhuizing Pnyx

Pnyx op USP. Foto: DUB

Pnyx was de naam van het kantoorpand aan Achter Sint Pieter in de binnenstad waar besturen van veel studentenorganisaties waren gehuisvest. De UU had andere plannen met het gebouw en dus moesten alle besturen in 2020 verhuizen naar het Princetonplein op het Utrecht Science Park. Het vertrek van de toplocatie naar een voormalig laboratorium zorgde voor onvrede. Maar omdat vanaf dag één duidelijk was dit een tijdelijk oplossing zou zijn, en ze wellicht terug naar de binnenstad zouden verhuizen, legden de besturen zich hierbij neer. 

Maar de hoop op een langetermijnoplossing waarbij meer rekening gehouden zou worden met wensen van de organisaties, bleek tevergeefs. Eind vorig jaar kregen de verenigingen te horen dat ze opnieuw moeten verhuizen naar een tijdelijke locatie. Dit keer naar de Bolognalaan, een gebouw dat zowel in gebruik is bij de Hogeschool Utrecht als de universiteit. Deze nieuwe locatie is niet dichter bij het centrum en er liggen andere nadelen in het verschiet. Eerder stuurde studentenbelangenbehartiger Vidius hierover een brandbrief naar het universiteitsbestuur. De organisaties hadden kritiek op het feit dat ze geen eigen kamer zouden krijgen, er te weinig opslagruimte zou zijn en dat het pand minder goed toegankelijk was. Ze vonden ook dat ze te weinig bij de planvorming waren betrokken. 

oude pnyx achter sint pieter foto DUB

Het oude pand van Pnyx in de binnenstad. Foto DUB

Wat er nu speelt
Na de door 23 organisaties getekende brief volgden verschillende gesprekken tussen de studentenorganisaties en de universiteit. “Natuurlijk heeft een brandbrief wel invloed, maar dat er meer overleg is geweest, ligt vooral aan de naderende verhuisdatum”, laat teamleider Student Life & International Mobility Ramon Ellenbroek weten. 

Waar de studentenorganisaties eerder kritisch waren op de universiteit, hebben de gesprekken voor meer begrip gezorgd. Philip Sokolov, bestuurslid van Vidius, zegt: “Binnen de mogelijkheden die er zijn, die niet heel fijn zijn, is het prima zo.” Dat de mogelijkheden nu eenmaal beperkt zijn, is andere verenigingen ook duidelijk geworden na de gesprekken. Zo laat Histos voorzitter Sann Leisink weten: “Ik heb het idee dat de UU echt gekeken heeft naar de beste optie voor ons met de beschikbare ruimtes. Het wordt gewoon even aankijken hoe het straks gaat als je met meerdere organisaties in een ruimte zit. We moeten daar samen onze weg in gaan vinden.” 

Er zijn bij de studentorganisaties vooral zorgen over het delen van kantoorruimtes. Om alle besturen kwijt te kunnen in het pand aan de Bolognalaan 101 zullen verschillende verenigingsbesturen op één kamer komen te zitten. Hierdoor kan minder vrij overlegd worden. “We zitten als bestuur elke dag van tien tot zes samen. Op zo’n dag komt regelmatig privacygevoelige informatie ter sprake”, zegt Aegee-preses Silke Visser. “Het delen van ruimtes zal het bespreken van deze kwesties moeilijker maken.” Andere besturen delen de zorgen, zo was het eerder al dé aanleiding voor de brandbrief. 

“Net als iedereen kunnen de verenigingen overlegruimtes boeken”, oppert Ellenbroek als oplossing. De universiteit begrijpt dat het delen van ruimtes nadelig is voor de verenigingen, maar uitzonderlijk is volgens Ellenbroek hun positie niet. Dat gebeurt op meer plekken op de universiteit. Het is gewoonweg niet anders nu. Verder benadrukt van Ellenbroek dat een eigen bestuurskamer nu ook al een uitzondering is. Lang niet alle verenigingen hebben op dit moment deze luxe aan het Princetonplein. 

Over de indeling van de ruimtes hebben de studentorganisaties mee mogen denken. Aan de hand van hun wensen is de universiteit momenteel bezig een definitief plan te maken. De universiteit wil zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van de organisaties bij het maken van de indeling. En al is er vrede met de stand van zaken “het liefst willen we gewoon een eigen kantoor in een fatsoenlijke ruimte”, aldus Philip Sokolov. 

Een ander nadeel van de Bolognalaan is de zichtbaarheid en bereikbaarheid. Silke Visser van Aegee: “Leden komen vaak langs op kantoor, maar dan moeten ze die wel weten te vinden.” De indeling van het gebouw is wat onoverzichtelijk en het zal dus wennen worden voor de organisaties en hun leden om er hun weg te vinden. Wel is er een voordeel: in tegenstelling tot op het Princetonplein is een medewerkerspas niet nodig om het gebouw binnen te komen. Wel is zo’n pas bij het betreden van de kantoren nodig, maar de leden staan in elk geval niet meer voor een dichte deur zoals weleens gebeurd is op de huidige locatie. 

Sommige verenigingen zien ook een voordeel in het feit dat het pand ook in gebruik is als onderwijslocatie van de Hogeschool Utrecht (HU). “De gemende studentengroep zal goed zijn voor Vidius”, zegt bestuurslid Philip. Maar ook voor de andere organisaties: dit kan de banden versterken tussen de vooral op de universiteit gerichte verenigingen en de hogeschool. 

Opnieuw moeten de besturen alles verhuizen. Foto DUB

Een blik op de toekomst
Nog voor de zomer zal Pnyx verhuizen naar de Bolognalaan. Daar kunnen de organisaties beginnen aan de inrichting van hun gedeelde kamers. Hoelang ze in deze ruimtes zullen verblijven is onbekend. De organisaties hopen nog op een permanente oplossing. Verknocht als ze waren aan het pand in de binnenstad, zouden ze graag opnieuw daar voor langere tijd neerstrijken. Deze wens is volgens Ellenbroek niet makkelijk in te willigen gezien de bezuinigingen op huisvesting. Voor de universiteit blijft het voorlopig puzzelen met ruimtes. Wel worden de studentenorganisaties meegenomen in het plan voor het verbeteren van de leefbaarheid op het Utrecht Science Park.

Advertentie