‘Ik ga verhuizen vanwege de overlast’

Onder andere de voorste laagbouw van de Cambridgelaan is aangewezen voor short stay bewoners. Foto: DUB

Aan de Cambridgelaan zijn sinds ruim drie jaar een aantal blokken met eenheden gereserveerd voor internationale studenten. Veelal zijn dat studenten die voor één semester naar Utrecht komen. De Nederlandse studenten die al een kamer in die blokken hadden, mochten blijven. Op het moment dat ze vertrekken wordt de ruimte omgebouwd tot een short stay studio.

De afgelopen jaren is het aantal Nederlandse studenten in die woonblokken steeds kleiner geworden. De Nederlandse studenten zijn steeds meer in de minderheid. Dat is op zich niet zo erg. Maar soms botsen de culturen in deze blokken.

Poep op de vloer
Priscilla is een van die Nederlandse studenten. “Het afgelopen jaar kreeg ik zes keer andere bewoners. Dat is al vervelend. En in sommige gevallen gaat het ronduit slecht. Zo was er een studente die consequent sporen van poep en menstruatiebloed op de muren en de vloer van de wc achterliet. Je kon haar daar niet op aanspreken.”

Maar het meest stoort Priscilla zich aan de feestcultuur die er heerst. “Vooral Italiaanse en Spaanse studenten hebben een heel ander ritme. Ze maken de hele nacht lawaai en ik krijg zo’n drie tot vier dagen per week geuren van wiet mijn huis binnen. Ik studeer geneeskunde en als je dan coschappen hebt, wil je niet om 4 uur nog klaarwakker in bed liggen. Zelfs met oordopjes in knalt de muziek er bovenuit. En als je er wat van zegt, wordt er keihard geroepen ‘Puta, puta’.”

Los van de pandemie
Voor Priscilla is de maat vol. Ze gaat om deze reden verhuizen. “Ik heb een studio kunnen huren hier verderop. Daar is het rustiger.” Ze snapt dat er voor de internationale studenten die korte tijd blijven nu weinig vertier is. Naar huis kunnen ze niet en hier is weinig te doen. “Maar deze overlast staat los van de pandemie. De problemen met de huidige groep waren er al voor de coronacrisis. Studenten die aan de Cambridgelaan wonen volgen vaak wat langere studies. Ze zijn hier komen wonen omdat ze hechten aan rust om te studeren en aan het wonen in de natuur. Die rust verdwijnt. Studenten zijn altijd wel wat losser, maar ze moeten je ook de ruimte geven om te kunnen studeren. Ik heb in ieder geval genoeg van deze groep herriemakers die de boel afbreken, onderpissen en standaard geluidsoverlast veroorzaken.”

SSH ging in de fout
Ze is niet de enige die gaat verhuizen. Haar onderbuurvrouw Melissa is naar haar ouders gevlucht. “Mijn probleem is in eerste instantie niet de overlast van de internationale studenten, maar de manier waarop de SSH met de klachten omgaat. Ik had een appje gestuurd waarin ik vertelde wat er bij ons fout ging. De studenten in mijn huis hielden zich niet aan de coronamaatregelen en vonden social distancing overdreven. Ik hoopte dat SSH een algemene mail zou sturen met de coronaregels waar de studenten zich aan moeten houden. Maar nee, ze spraken de personen zonder mijn medeweten direct aan. Wij zitten met zijn drieën op de eenheid en ik voelde me niet veilig. Ik was bang besmet te raken met corona. Daarom ging ik weg en wil ik verhuizen. Tijdelijke overplaatsing was volgens de SSH geen optie omdat ik al afgestudeerd ben.”

Ze herkent het verhaal van Priscilla. Beide studenten zeggen dat maar een deel van de uitwisselingsstudenten overlast veroorzaakt. Melissa: “Ik woon aan de achterkant en heb deze periode niet zoveel last. Bij Priscilla is dat deze keer veel erger. Ik zou ervoor pleiten dat studenten die hier komen wonen bij aankomst een duidelijke brief krijgen met regels waar ze zich aan moeten houden en dat de SSH wat meer een oogje in het zeil houdt.”

Apart gebouw
Priscilla zou het liefst zien dat deze kamers aan de rand van de stad gereserveerd blijven voor studenten die serieus willen studeren in een rustige omgeving. Met name de exchange studenten die voor korte tijd hier zijn, vallen niet in die categorie. “Een deel van hen komt gewoon om te feesten. Zij zouden eenheden dichter bij de binnenstad moeten krijgen, zoals bij het IBB. Of stop ze in een apart gebouw waar ze anderen niet lastig vallen. Ik hoop dat de SSH en de universiteit het huidige plan om deze drie blokken alleen voor internationale studenten te reserveren, nog eens heroverwegen, want dit werkt niet.” Ze is nu voorzitter van het woonbestuur en is van plan de overlast daar ook aan de orde te stellen.

Oneerlijk behandeld
Eerder schreef DUB over de overlast die studenten bij de Sterren ondervinden van internationale studenten. Een internationale student plaatste toen als reactie: " Het is niet eerlijk dat alleen naar de internationale studenten wordt gewezen. Ik heb al heel wat Nederlandse studentenfeesten gezien waar meubels het niet overleefden en de geluidsoverlast enorm was. Voor internationale studenten is het lastig om te mengen met Nederlandse studenten. Zeker als ze weinig welkom en oneerlijk behandeld worden. Hoe zit dat met de openheid van de Nederlanders?"

Klachten serieus genomen
Roeland Kreeft van de SSH kent de casus niet, maar weet dat er vanwege de coronamaatregelen vaker klachten zijn van overlast. En dat zijn zeker niet alleen de internationals. “Mensen moeten nu de hele tijd in hun eenheden blijven en dan is de kans op overlast groter. Ons beleid is om klachten serieus te nemen en mensen erop aan te spreken. Maar heel veel meer kunnen we ook niet op dit moment. We hebben afgesproken dat we in deze coronatijd geen mensen uit hun huis zullen zetten. Buitenlandse studenten kunnen in sommige gevallen niet terug naar hun eigen land en worden min of meer gedwongen hier te blijven.”