Cyberaanval op UvA en HvA

Foto Pixabay

De HvA en UvA onderzoeken momenteel welke delen van de ict-omgeving getroffen zijn. Ze zetten een deel van de systemen tijdelijk uit om de gevolgen van de aanval te beperken en te zorgen dat het onderwijs en onderzoek zoveel mogelijk ongestoord door kan gaan.

Zondag was er nog een cyberaanval bij NWO, waardoor het hele netwerk van de wetenschapsfinancier er voor onbepaalde tijd uitligt. Een jaar geleden werden de ict-systemen van de Universiteit Maastricht gehackt. De universiteit zag zich gedwongen om bijna twee ton aan losgeld te betalen om weer toegang te krijgen tot de servers.

Collegevoorzitter Anton Pijpers zei in de vergadering met de Universiteitsraad vandaag als reactie op de hack in Amsterdam, dat de UU alert is. "We zijn redelijk goed voorbereid, maar hier schrik je toch wel van. Laat ons hopen dat het ons niet gebeurt."