Dean James Kennedy vertrekt bij University College

Dean James Kennedy verlaat het UCU. Foto: still van YouTube

James Kennedy kwam in oktober 2015 over van de Universiteit van Amsterdam om leiding te geven aan het University College Utrecht. Hij was destijds de opvolger van Rob van der Vaart. Na een termijn van vijf jaar zegt Kennedy nu voor zijn wetenschappelijke werk te willen kiezen. “Door het bestuurlijke werk miste ik soms de diepte van onderwijs en onderzoek”, laat hij weten op het intranet (alleen met Solis-id, red.) van de Universiteit Utrecht.

Kennedy, die dit jaar veel media-aandacht kreeg als voorzitter van de commissie die de Nederlandse canons samenstelde, blijft verbonden aan de UU. Naast een hoogleraarsaanstelling bij het departement Geschiedenis, gaat hij als universiteitshoogleraar aandacht besteden aan community engaged learning.

Reorganisatie
Kennedy had het zeker de laatste jaren niet gemakkelijk als leider van het kleinschalige Liberal Arts-college. Een zware klap was het besluit van het universiteitsbestuur om het luisterrijke UCU-terrein aan de Prins Hendriklaan te verkopen. Het onderhoud van de gebouwen en omliggende ruimte was te duur geworden.

Het was een omstreden beslissing waar Kennedy zich met tegenzin bij neerlegde. Samen met het universiteitsbestuur is hij op zoek naar een alternatieve locatie voor het UCU, mogelijk op het Utrecht Science Park.

Daarbij kreeg Kennedy te maken met financiële en bestuurlijke beslommeringen. Een kritisch rapport over de structuur van het UCU en de onderlinge communicatie tussen medewerkers leidde tot een reorganisatie. Die werd deze zomer na een moeizaam traject afgerond, maar het is nog onduidelijk hoe de nieuwe opzet in de praktijk gaat uitpakken.

Waardering
Rector Kummeling spreekt op het UU-intranet zijn waardering uit voor de vertrekkende bestuurder: “James Kennedy heeft de afgelopen jaren ontzettend belangrijk werk verzet om het University College Utrecht klaar te maken voor de toekomst.”

De formele voltooiing van de reorganisatie ziet de rector als een geschikt moment voor de Dean om terug te treden. “Het is goed dat een nieuwe bestuurder het stokje overneemt en verder bouwt met het team van UCU.”