Eerste- en tweedejaars laten tegoedbon voor gratis cursus op plank liggen

Het Skills Lab werd in september 2016 opgericht om alle studenten gratis ondersteuning te bieden bij academische vaardigheden zoals schrijfvaardigheid. Ook ontwikkelde het lab een voucher  waarmee eerstejaars gratis een cursus kunnen volgen. De tegoedbon kwam in december 2016 op de markt. Hiermee kunnen de studenten cursussen volgen bij cultuurcentrum Parnassos, taleninstituut Babel of bij Coluu, het centrum voor onderwijs en leren. Deze cursussen zijn geselecteerd door het Skills Lab en vallen onder de noemer academische vaardigheden zoals creatief schrijven of de beheersing van de Engelse taal.

De verwachting was dat studenten graag een cursus bij Babel of Parnassos willen volgen, toch wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van de vouchers. Een woordvoerder van het Skills Lab zegt dat de studenten de voucher liever bewaren tot ze weten aan welke vaardigheid ze willen werken. Vlak voor het nieuwe cursusseizoen van Parnassos was er wel een opleving merkbaar, zegt ze.

Om meer studenten attent te maken op het Skills Lab en de gratis cursussen, komt er een pop up winkeltje. Op 19 en 21 februari staat het lab in het Educatorium en op 20 februari in de UB Binnenstad. Het winkeltje is open tussen 12 en 15 uur. De eerst lichting studenten die recht heeft op een voucher zijn de studenten die in september 2016 zijn begonnen met hun bacheloropleiding. Hun voucher verloopt in december 2018. De tweede lichting begon in september 2017. Deze studenten kunnen nog tot september 2019 hun tegoedbon inwisselen.

Het Skills Lab is ontstaan op verzoek van studenten uit de Universiteitsraad. Zij maakten zich begin 2015 hard voor een dergelijke centrum. Het College van Bestuur ondersteunde het verzoek omdat bleek dat steeds meer eerstejaars problemen met taalvaardigheid hadden. De toegevoegde voucher ging alleen gelden voor nieuwe studenten. Dit omdat het CvB vreesde dat er te veel studenten de tegoedbon meteen zouden verzilveren.