Ontevreden over klachtenafhandeling?

Eerste ombudsfunctionaris UU-studenten aan de slag

Megafoon. Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Notten is de gezamenlijke ombudsfunctionaris van de UU en de Technische Universiteit Eindhoven. Studenten van de UU kunnen twee halve dagen terecht bij hem. Op maandag en dinsdag is de functionaris tot 13.00 aanwezig in het Bestuursgebouw aan de Heidelberglaan. Hij is ook per mail of telefonisch te bereiken.

Studenten kunnen met heel uiteenlopende klachten bij de nieuwe ombudsfunctionaris aankloppen: bijvoorbeeld met kritiek op de organisatie die niet gehoord wordt of met problemen met tentamens die niet opgelost zijn. Roel Notten is er voor de studenten die het gevoel hebben niet goed te zijn geholpen door bijvoorbeeld een klachtcoördinator bij de faculteit of universiteit.

Onafhankelijk
Als ombudsfunctionaris werkt Notten onafhankelijk en onpartijdig en zorgt hij voor advies, bemiddeling of doorverwijzing binnen de universiteit. Daarnaast kan de ombudsfunctionaris zelf ook kwesties aan de orde stellen of besluiten een onderzoek in te stellen als hij vermoedt dat het leerklimaat onveilig of ongezond is.

Notten combineert zijn rol als ombudsfunctionaris voor studenten met zijn functie als opleidingsmanager voor de antroposofische kinderdagopvang en de vrije school. Daarvoor werkte hij onder meer bij ROC Midden Nederland als Secretaris Studentparticipatie en Klachtenfunctionaris. Hij studeerde aan de UU, waar hij de bachelor Sociologie en de master Internationale Betrekkingen heeft gedaan.

Een ombudspersoon voor studenten was al in 2021 beloofd. Dit voorjaar stond de vacature online. De ombudspersoon is niet de enige persoon bij wie studenten met klachten kunnen aankloppen. De Universiteit Utrecht heeft een zogeheten keuzehulp online staan, waar duidelijk wordt waar UU’ers met welke klachten terecht kunnen.