Geen plastic wegwerpflesjes met water meer op de UU

Foto: DUB

Het besluit om een deel van de plastic flesjes te vervangen door een navulbare variant past binnen de ambitie van de UU om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Door minder plastic afval te produceren, wordt er minder CO2 uitgestoten. Water met prik en andere frisdranken blijven wel in wegwerpflesjes zitten.

Helemaal nieuw is het idee niet. Zo won Rik van Huik drie jaar geleden de Greenovation Challenge van de Green Office en de Universiteitsraad, met zijn voorstel om wegwerp waterflesjes te vervangen door UU-doppers. Een oproep die hoogleraar Kwantitatief Watermanagement Ruud Schotting, twee jaar geleden herhaalde. "Mocht de UU haar maatschappelijke verantwoordelijkheid wat betreft duurzaamheid inderdaad willen nemen, dan roep ik het universiteitsbestuur en de faculteitsbesturen op om onmiddellijk de verkoop van plat water in plastic in de gebouwen van de universiteit te verbieden. Kappen met die handel! Weg ermee!" Dat was echter niet zo makkelijk, omdat de frisdrankautomaten niet van de UU zijn.

Bij de nieuwe aanbesteding van de automaten, is daarom de wens om navulbare flessen aan te bieden meegenomen. Daardoor is de verandering nu wel mogelijk. Sinds de invoering van de nieuwe automaten in september 2017, wordt het gebruik van navulbare waterflesjes al gepromoot. Studenten en medewerkers kunnen hun dopper gratis vullen met koud kraanwater bij de koffieautomaten. Voor elke liter water die "getapt" wordt, wordt een liter schoon drinkwater gedoneerd aan een ontwikkelingsland. Dat beleid wordt nu uitgebreid. Vanaf begin februari verdwijnen de blauwe Chaudfontaine-flesjes in de frisdrankautomaten en keren er waterflesjes van Join the Pipe (€ 4,95 per stuk) voor terug. De waterflesjes in de automaten zullen wel gevuld zijn met kraanwater, omdat ze anders te licht zijn en storingen veroorzaken. Het bedrijf Join the Pipe doneert voor elke verkochte fles, een waterfles aan een schoolkind in een ontwikkelingsland.

Ook cateraar Sodexo zal vanaf begin februari minder mineraalwater in wegwerpflesjes in de kantines verkopen. Ook in de kantines zal een hervulbaar alternatief worden aangeboden.

Tags: duurzaam | afval | plastic