Oproep tot doen van concessies

Gemeentepolitiek en studenten willen herontwikkeling IBB niet uitstellen

IBB stond in 2019 in de steigers, foto DUB
IBB stond in 2019 voor onderhoud in de steigers, foto DUB

Waarom kunnen er geen nieuwe studentenwoningen gerealiseerd worden op de IBB? Deze vraag werd in de raadsinformatiebijeenkomst van afgelopen dinsdag 30 januari aan de gemeente en de SSH voorgelegd. Om het kamertekort in Utrecht te verlichten, zou de SSH in 2025 beginnen met de herontwikkeling van het IBB-complex. De bestaande woningen uit de jaren 60 zouden stapsgewijs worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw, wat 700 extra studentenkamers op zou leveren. De SSH maakte vorig jaar zomer bekend deze plannen tot minimaal 2030 uit te stellen vanwege oplopende kosten en wrijving met gemeenteplannen.

Belangenconflicten
De plannen van SSH komen niet overeen met die van de gemeente, die een plan heeft liggen om het gehele omliggende gebied - het Rubenskwartier – te herontwikkelen. Het gebied loopt van de IBB tot aan het Diakonessenhuis en wordt binnen nu en 2028 getransformeerd tot een ‘gemengd stedelijk gebied’. Naast het verbouwen en ontwikkelen van nieuwe studentenwoningen op de IBB en op het nabijgelegen terrein de Kwekerij, wil de gemeente dat het Rubenskwartier een nieuw rioolsysteem, meer groen, nieuwe parkeerplekken en een collectieve warmtevoorziening gaat krijgen.

Volgens de SSH wordt het hierdoor ingewikkelder om de verbouwingsplannen op de IBB uit te voeren, blijkt uit een raadsbrief van vorig jaar juli. De SSH zou rekening moeten gaan houden met de belangen van vele andere partijen bij het organiseren van de gemeenschappelijke voorzieningen.

Daarnaast geeft de SSH aan dat de verbouwplannen worden belemmerd door een ongunstig bouwklimaat met oplopende rente en hoge bouwkosten. Als de huisvester in deze omstandigheden duurzame woningen van goede kwaliteit wil bouwen, dan worden de traditioneel goedkopere kamers in de studentenbuurt een flink stuk duurder. Het geld dat bedoeld was voor de verbouwing besteedt de SSH nu aan het opknappen van de IBB en aan andere projecten, zoals de verduurzaming van het Tuindorp-West Complex.

Actieplan Studentenhuisvesting
Het uitstel van de bouwplannen op de IBB was reden voor acht politieke partijen om dinsdag een raadsinformatiebijeenkomst over de afgelaste verbouwplannen te organiseren. Het ontbreekt de gemeente en de SSH niet aan onwil en ambitie, zegt voorzitter Midas Urlings van studentenunie Vidius, die aanwezig was op de bijeenkomst. Maar omdat de twee partijen allebei een andere invulling geven aan hoe de IBB verbouwd moet worden, stokt de samenwerking.

Ulrings ziet het kamertekort stijgen en vindt het besluit tot uitstel van de nieuwbouw teleurstellend. “De nood om nieuwe studentenkamers te bouwen is heel hoog.” Hij noemt het Actieplan Studentenhuisvesting, waarin de gemeente zich vorig jaar tot doel stelde om voor 2030 minstens 5300 nieuwe studentenwoningen te bouwen. Met het uitstel van de nieuwe woningen op de IBB is de prognose dat er maar 3500 woningen daadwerkelijk voor de deadline gebouwd kunnen worden.

Sociale studentenhuizen
En dat terwijl juist het soort goedkope studentenkamers zoals op de IBB steeds zeldzamer worden. Van de studentenwoningen die afgelopen jaren zijn gebouwd, bestaat het overgrote deel uit zelfstandige woningen. Voor de beginnende student die op zoek is naar een meer traditioneel studentenhuis om zich sociaal te ontwikkelen zijn er weinig opties bijgekomen. Het bouwplan van de SSH had daar verandering in kunnen brengen.

Net als de acht politieke partijen die het onderwerp hadden geagendeerd, hoopt Vidius dat de gemeente en de SSH na de bijeenkomst weer in gesprek gaan met elkaar. Zelfs als ze verschillende belangen en ideeën hebben over de ontwikkeling van het studentencomplex, wil Urlings dat ze een stap naar elkaar toe zetten en concessies gaan doen. “Er moet iets gebeuren aan het nijpende woningtekort”, zegt hij. “Studenten hebben geen tijd om te wachten op gebiedsontwikkelingsplannen of betere marktomstandigheden.”