Meer of grotere studentenkamers op IBB

Gemeenteraad ziet kleinere studentenkamers als oplossing kamernood

Een studentenkamer moet toch wel minimaal 14 vierkante meter zijn, met daarbij zeker 3 vierkante meter per eenheid als gemeenschappelijke ruimte. Dat staat in het actieplan studentenhuisvesting dat de gemeente Utrecht vorig jaar heeft vastgesteld. Die regel geldt alleen voor nieuwe studentenkamers en had geen gevolgen niet voor het bestaande aanbod. Op die manier wil de gemeente ervoor zorgen dat de studenten een redelijke kamer hebben en niet in een kast van bijvoorbeeld 9 vierkante meter terechtkomen.

Maar het is wel een dilemma, vindt gemeenteraadslid Berdien van der Wilt van D66. Want als je een eis van 14 vierkante meter oplegt, betekent het dat er minder kamers passen in een nieuw te bouwen studentenhuis. En in Utrecht is een enorm tekort aan studentenkamers. Dit voorjaar werd het tekort aan kamers geschat op 6000.

Ze wil daarom de minimale eis van 14 vierkante meter voor een studentenkamer in sommige gevallen verlagen. Ze denkt dan specifiek aan de plannen die studentenhuisvester SSH heeft aan de IBB. Dit grote studentencomplex is toe aan een grondige renovatie waarbij mogelijk oude panden worden vervangen voor nieuwe gebouwen met studentenkamers. Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer die renovatie begint en hoe de plannen eruit zullen zien. Maar voor het aantal op te leveren studentenkamers maakt het zeker uit of een studentenkamer 12 of 14 vierkante meter is. Op dit moment zijn veel van de studentenkamers op het IBB 12 vierkante meter. Die kamers zijn gebouwd toen de eis van 14 vierkante meters nog niet bestond en dat verandert wanneer er nieuwe kamers komen.

Van der Wilt diende daarom een motie in samen met de partijen EenUtrecht, Student&Starter, Horizon en Volt. Daarin staat dat de minimale eis van 14 vierkante meter in het geval van de IBB-plannen mag worden losgelaten, op voorwaarde dat dit dan meer studentenkamers gebouwd worden.

De discussie in de raad liep hoog op. “Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden”, zei Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren in het AD Utrechts Nieuwsblad. “Je loopt het risico dat het een glijdende schaal wordt waarbij je steeds meer de eisen gaat verlagen.” Het CDA vreesde dat studenten in kippenhokken worden ondergebracht. Andere partijen willen een signaal geven dat er meer kamers moeten komen. “We weten dat veel studenten blij zijn met een kamer van 12 vierkante meter”, aldus Tess Meerding van de VVD.

Bij een eerste stemming begin juli kwam de raad er niet uit. Precies evenveel leden stemden voor als tegen. Een week later kwam de stemming opnieuw aan de orde en werd hij met een minimale meerderheid aangenomen doordat er meer raadsleden aanwezig waren.

Een woordvoerder van de SSH zegt dat blij te zijn met de motie omdat die meer mogelijkheden biedt.