Bijeenkomsten van dispuut tot de zomer verboden

Geschorste Veritas-leden weer welkom op de societeit

Foto DUB

Eind vorig jaar ontstond ophef over de Utrechtse studentenvereniging toen presentator Tim Hofman van het YouTube-programma BOOS appverkeer tussen leden openbaarde. Daarin werd onder meer in grove bewoordingen gesproken over vrouwelijke clubgenoten. De betrokken leden kregen een schorsing, in afwachting van een interne procedure.

Twee weken geleden besloot het Veritasbestuur dat de leden tot 2 februari geschorst zouden blijven. Dat betekent dat de leden vanaf deze week weer welkom zijn bij bijeenkomsten van de vereniging. Voor het dispuut Fubar waar de betrokken leden onderdeel van uitmaken, blijft het tot de zomer verboden om bijeenkomsten of activiteiten te organiseren.

De besturen van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht zijn ingelicht over de strafmaat. Zij moeten zich nog buigen over de vraag of Veritas naar hun mening de kwestie op de juiste wijze heeft aangepakt.

Eerder zei een UU-woordvoerder: “We realiseren ons dat het bestuur niet altijd kan voorkomen dat individuele leden dit soort gedrag vertonen, maar vinden het wel essentieel dat verenigingen optreden tegen dit soort gedrag.”