Nieuwe ontmoetingsplek

‘Huiskamer’ de Vagant voor studenten geopend

De Vagant
De Vagant. Foto: DUB

De rode blokhut met zijn volledig houten interieur, is een opvallende verschijning in de verder zo functioneel ogende Uithof. Op de huiskamerbanken zitten groepjes studenten te kletsen. Aan een tafel wordt een kaartje gelegd en er kan koffie gehaald worden.

“Het ziet er gezellig uit door al dat hout”, vindt Jade, student Sustainable Business & Innovation. Ze was wel even verbaasd toen ze na de zomervakantie de Noorse blokhut aantrof naast het Koningsbergergebouw (KBG). “Opeens was er een gebouw gebouwd.”

Psychologiestudent Milan is even binnengelopen voor een kop koffie – “die is lekker” – en hij vindt de huiskamer “knus”. “Ik denk dat ik hier wel vaker ga komen. Ik studeer vaak in het KGB. Dus dan is zo’n plek wel chill.”

“Ik ben blij dat die weer terug is”, vertelt Valerie, masterstudent Science, Education & Communication. Ze doelt daarmee op de ‘oude’ Vagant, die in 2018 werd afgebroken. “Raar dat ze hem in eerste instantie neer hadden gehaald. Het was er toen heel gezellig en ik vond het leuk dat in de Vagant borrels werden gehouden”, zegt Valerie. “Het is fijn om een plekje op de universiteit te hebben, dat niet ook voor lessen gebruikt wordt.”

Samenkomen
Studenten kunnen overdag in de Vagant terecht om koffie te drinken of een spelletje te spelen. Ook kunnen UU-studenten en studentenorganisaties er een ruimte reserveren voor activiteiten zoals workshops, borrels en filmavonden. Hoewel de Vagant naast het Koningsbergergebouw staat, is de huiskamer niet alleen voor studenten van de faculteiten Beta- en Geowetenschappen bedoeld, maar voor alle UU-studenten.

De sleutel van de Vagant werd al eerder overgedragen aan de studentencommissie. Zij beheert dit studiejaar de Vagant. “Het is mooi om weer een plek te hebben waar studenten kunnen samenkomen”, vertelt Rik Kleijer, voorzitter van de Vagant. “Het zit al vrij vol. Veel studenten vragen zich af wat die rode doos hier opeens doet, maar als ze horen wat het is, zijn ze enthousiast.”

Na de eenzame coronaperiode werd de roep van studenten om meer gezellige, sociale plekken steeds luider. “We gaan het hele jaar door activiteiten organiseren, waar alle studenten naartoe kunnen”, zegt Kleijer. “Studeren is vaak best iets individueels. Dat was het al helemaal toen studenten vanwege lockdowns twee jaar thuiszaten. We hopen met de Vagant zo veel mogelijk studenten te trekken. Die kunnen elkaar dan hier leren kennen.”

Bekijk ook onze video.