Ludieke actie uit protest voorbarig afbreken fietsenstalling bèta’s

Om 8.45 uur werden de eerste fietsen in de hal geparkeerd. Op de voorgrond actievoerders Joke Daemen en Nico Naus, fotos DUB

Donderdagochtend besloten medewerkers van de bètafaculteit hun fiets niet te stallen in een fietsenstalling, maar in de hal van het Buys Ballotgebouw. Zo'n twintig fietsen staan er rond negen uur. Afdelingshoofd Huisvesting & Arbo van de bètafaculteit Ronald Oosting kijkt toe hoe steeds meer actievoerders hun fiets in de hal parkeren. Ingrijpen doet hij niet. “Het doet me denken aan een actie van de middelbare school.”

Begin deze maand werden de medewerkers van bèta’s geconfronteerd met het feit dat hun beveiligde fietsenstalling voor het onderwijsgebouw Buys Ballot werd afgebroken. De fiets moet nu geparkeerd worden in de grote fietsenstalling van het Koningsbergergebouw. Daar is echter geen beveiligd deel: een stalling waar je alleen in kan met een personeelspas (XS-pas).

De medewerkers voelden zich overvallen door dit plotselinge besluit. Niet alleen bleek er slecht gecommuniceerd te zijn over de plannen, de personeelsleden zagen dit als het zoveelste ‘slechte’ plan in korte tijd waarover de communicatie niet goed was verlopen. “Het sluiten van de receptie overviel ons ook”, zegt actievoerder en lid van de Universiteitsraad Joke Daemen. Veel medewerkers vragen zich nu af waar zij hun duurdere fietsen veilig kunnen stallen.

Vastgoed & Campus kwam vorige week met een oplossing. Een deel van de stalling van het Koningsbergergebouw wordt gereserveerd voor het personeel en beveiligd met een deur die alleen met een personeelspas te openen is. Hier kunnen 150 fietsen staan. Ook is rekening gehouden met de zogeheten buitenmodelfietsen zoals ligfietsen of fietsen met kinderzitjes of een krat.

Een redelijke oplossing, zeggen de actievoerders maar ook aan deze oplossing kleven nadelen. Zo is de nieuwe personeelsstalling pas over drie maanden klaar. Tot die tijd zijn er twintig plekken in de beveiligde stalling van het Freudenthalgebouw vrijgemaakt, maar dat zijn te weinig plekken denkenb de actievoerders. “Met de twintig die hier in de hal passen, hebben we misschien iets”, lacht actievoerder Heleen Verhage. Zij vreest dat wanneer ze wat later binnenkomt, ze haar fiets in het bovenste rek  van het zogeheten dubbellaagse fietsenrek moet zetten in de stalling van het Koningsberger. “Ik heb een wat zwaardere fiets met fietstassen en ik vrees dat ik met mijn frêle postuur mijn fiets daar niet gemakkelijk in krijg.”

De half gesloopte stalling: hoewel je aan deze kant van het fietsenhok je xs-pas nodig hebt om binnen te komen, kun je via de achterzijde de stalling zo inrijden omdat de scheidingswand al is gesloopt.

Voor het Buys Ballotgebouw is nog wel een andere beveiligde fietsenstalling, maar die is alleen toegankelijk voor medewerkers van het onderzoeksinstituut SRON. Jaloers kijken de actievoerders naar deze halfvolle stalling die zij niet mogen gebruiken. Vlak daarnaast staat hun stalling waarvan een deel van de omheining inmiddels is gesloopt.

Afdelingshoofd Huisvesting & Arbo van de bètafaculteit Ronald Oosting hoopt vandaag de boze collega's enigszins gerust te kunnen stellen. “Gisteren is besloten dat het afgesloten deel van de oude fietsenstalling die nu al deels gesloopt is, snel weer wordt hersteld. Wie een XS-pas heeft, kan daar zijn fiets weer veilig stallen tot de beveiligde stalling in het Koningsbergergebouw klaar is.”