Utrechtse toekenning voor Máxima Centrum

Miljoenen subsidie voor wetenschappelijke infrastructuur

prinses maxima centrum
Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie

Met het geld wil NWO bevorderen dat wetenschappers er samen voor zorgen dat de wetenschappelijke infrastructuur van Nederland up-to-date blijft. Volgens NWO-voorzitter Marcel Levi maken de zeven gehonoreerde projecten nieuw onderzoek mogelijk dat grote toegevoegde waarde heeft voor de samenleving.

Eén van de gehonoreerde projecten gaat naar het Prinses Máxima Instituut. Hoofdaanvrager is Patrick Kemmeren. Het geld naar de ontwikkeling van een database voor kinderkanker. Om beter te begrijpen waarom kinderen kanker krijgen en hoe ze het beste behandeld kunnen worden, brengen wetenschappers op grote schaal aangeboren en kanker-specifieke DNA-karakteristieken in kaart.

Andere subsidies gaan onder meer naar een consortium onder aanvoering van de TU Delft om een nieuwe radar te bouwen die beter in staat is om extreem weer te voorspellen en naar een nieuwe radiotelescoop die kleurenfilms van zwarte gaten mogelijk maakt.

Er zijn in totaal 35 aanvragen ingediend. De NWO-bijdrage varieert van 2,3 tot 4,7 miljoen euro per project.

In februari nog kende NWO samen met het ministerie van OCW nog 140 miljoen euro toe vanuit de ‘nationale roadmap’ voor uitzonderlijk grote onderzoeksapparatuur en databanken.