Met ook eerstejaars als groepsleiders

Net genoeg mentoren voor deze editie van Welcome Week

welcome week foto DUB
Photo: DUB

“Het is heel moeilijk om mentoren te vinden. Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat er geen studentenassociatie- of organisatie gelinkt is aan Welcome Week, dus die zijn moeilijk te bereiken,” zucht Eline Bollaart, projectleider van Welcome Week. Haar zucht is er ook één van opluchting, want dit jaar meldden honderd UU studenten zich aan als mentor – nét genoeg om ervoor te zorgen dat iedere groep een mentor heeft. Meer dan 2300 internationale eerstejaars hadden zich ingeschreven voor Welcome Week 2023.

In 2022 moest Bollaart’s team nog met een creatieve oplossing komen voor het lage aantal vrijwilligers. Destijds werden eerstejaars zélf uitgenodigd om hun eigen groep te leiden. De organisatie besloot dit jaar om dat nog eens te doen, ook al was dat niet per se nodig. “Vooral omdat ze er zelf zo veel plezier in leken te hebben,” legt Bollaart uit.

“Het was misschien wat vreemd voor de studenten dat hun groepsleiders niet heel veel over Utrecht wisten, maar als je mij vragen gaat stellen over de stad heb ik ook niet overal een antwoord op, terwijl ik hier woon. De mentoren hoeven niet alles te weten, het belangrijkste is dat ze hulp kunnen bieden. “Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar laten we het samen uitzoeken!” zegt ze. Dit jaar fungeerden de eerstejaars die zich hadden opgegeven als groepsleider als een soort assistent-groepsleiders, zodat iedere groep twee mensen had bij wie ze terecht konden voor begeleiding en met vragen.

Het is nog niet duidelijk of dit model volgend jaar herhaald zal worden, maar Bollaart denkt dat het veel moeite gaat kosten om genoeg mentoren te vinden.

Workshops
Het Welcome Week programma van dit jaar had opvallend veel ‘culturele workshops’, met thema’s als breien, haken, spreken in het openbaar, zero waste DYI, Delfts-blauw schilderen en yoga. DUB deed mee met één van de workshops, waarin deelnemers kennismaakten met lokale gebruiken. Sommige van deze activiteiten waren gebonden aan bepaalde locaties, maar de meesten niet. “We willen altijd avondactiviteiten organiseren voor de studenten, maar dat is moeilijk omdat er zo veel is om uit te kiezen. Dan zouden we ze moeten verdelen over vijftien verschillende locaties,” zegt Bollaart.

Als oplossing bedacht haar team ‘avondactiviteiten to-go’: Deelnemers die kozen voor een bepaalde workshop, ontvingen  een tas met alles wat ze nodig was om die activiteit uit te voeren. In de tas zat echter niet alles, waardoor de deelnemers op zoek moesten naar andere mensen die geïnteresseerd waren in dezelfde activiteit. "Op deze manier ontmoetten studenten mensen met dezelfde interesses en konden ze vervolgens samen op pad." Het idee is geïnspireerd op de pandemie, toen mensen online samenkwamen om allerlei activiteiten te doen. "De goede dingen daarvan kunnen we natuurlijk gewoon behouden."

Op basis van het aantal tassen dat voor elke activiteit werd opgehaald, zal het Welcome Week-team bekijken welke het populairst zijn. Misschien maken ze dan volgend jaar wel een comeback, aldus Bollaart.

Tags: welcome week