Outdoor Event van Diergeneeskunde dit keer 'indoors'

Foto DUB

Zoals bij zovele evenementen heeft de coronapandemie er vorig jaar voor gezorgd dat het Diergeneeskunde Outdoor Event (DOE) niet heeft kunnen plaatsvinden. Dit jaar laat de organisatie zich niet tegenhouden door Covid-19. Het hele evenement is verplaatst naar een online omgeving met lezingen, workshops, demonstraties en rondleidingen. In plaats van één dag duurt het evenement nu drie avonden en doordat het online is, hoopt de organisatie op een groter bereik. Het event is op 25, 26 en 27 mei in de vroege avonduren zodat kinderen ook kunnen meekijken.

Het DOE is nog niet zo bekend. De eerste editie was in 2019 en kwam in plaats van de Dag van het Aangespannen Paard die 27 afleveringen heeft gekend. Het DOE is breder van opzet en wil een breder publiek trekken. Iedereen die ooit eens een kijkje achter de schermen van de enige universitaire diergeneeskundige opleiding heeft willen nemen, krijgt daar nu de kans voor. Er zijn digitale rondleidingen in de kliniek waar paarden worden behandeld en de spoedkliniek die bij veel Utrechters bekend is omdat je hier met je zieke huisdier terecht kunt als de eigen dierenarts vrij heeft.

Voor deze dag is er veel werk gestoken in het maken van video’s die verschillende lezingen begeleiden. Bijvoorbeeld ‘van inseminatie tot kalf’ waar in beeld wordt gebracht hoe een koe van onderwijsboerderij De Tolakker wordt geïnsemineerd tot de geboorte van het kalf. Van zaadje tot karbonaadje gaat over de varkenshouderij en de vleesindustrie. De faculteit Diergeneeskunde heeft onlangs besloten dat de varkens van de Tokakker moeten verhuizen naar een kringloopbedrijf elders in het land. Deelnemers aan de workshop verbandleer, krijgen verband thuisgestuurd zodat ze live de verrichtingen van de arts kunnen nadoen. Ook is er aandacht voor de terugkeer van de wolf in Nederland en een gevaarlijk virus dat paarden heel ziek maakt.

Het hele programma staat op 17 mei online. Inschrijvingen zijn alleen nodig voor de workshops, maar wie zich inschrijft, krijgt per mail een reminder.