Petitie voor grotere supermarkt op het USP

Uithangbord van de Spar op De Uithof in 2004. Fotoarchief DUB

Initiatiefnemer voor de petitie is Joachim Cornielje. Behalve dat hij verkiesbaar is voor de PvdA voor de gemeenteraad, heeft hij zelf ondervonden hoe lastig het is dat er geen grote supermarkt is in De Uithof. Hij studeerde er Sociologie. Toen hij woensdag 2 februari op het Utrecht Science Park was om handtekeningen te verzamelen, kreeg hij van bijna iedereen een positieve reactie. “Alleen de eigenaar van de Spar was niet blij”, zegt Cornielje.

Inmiddels heeft hij al 500 handtekeningen verzameld. Zijn doel was om de duizend te halen, maar nu hij al op de helft zit, heeft hij de lat hoger gelegd. “Met voldoende steun gaan we zo snel mogelijk met de wethouder in gesprek. Het is nu écht tijd dat er iets gebeurt”, zegt Cornielje

Al jaren zijn er klachten over het ontbreken van een normale supermarkt in De Uithof. “Een vriend van mij vertelde dat toen hij in 1997 hier studeerde, er al over het gebrek aan een volwaardige supermarkt werd geklaagd.” Veel bewoners, werknemers en studenten vinden dat de huidige Spar te klein en te duur is. Toch staat er geen full-service supermarkt zoals een Jumbo of een Albert Heijn gepland in het gemeenterapport Omgevingsvisie Utrecht Science Park 2040. Volgens de gemeente is er niet voldoende markt, hoewel er 70.000 mensen per dag komen en er nu al 2500 permanente bewoners zijn. Studenten moeten verse, goedkopere boodschappen nu online bestellen of ervoor naar Bunnik of de Burgemeester Reigerstraat fietsen.

Naar aanleiding van de kritiek die kwam op de omgevingsvisie, benadrukte de gemeente dat er waarschijnlijk een full-service supermarkt op de nieuwbouwlocatie op de Archimedeslaan in Rijnsweerd komt, op ongeveer 1500 meter van de Uithof. Cornielje zegt hiermee niet tevreden te zijn.

"Die grotere supermarkt op de Archimedeslaan komt er misschien wel, maar dat gaat nog minimaal vijf jaar duren. De bouw begint pas in 2024. Dat kan sneller in De Uithof, omdat we hier al de gebouwen en de ruimte ervoor hebben. Bovendien zijn er meer dan genoeg kansen voor twee supermarkten naast elkaar. Eén voor woonwijk Rijnsweerd en één voor de Uithof. Zeker gezien de huidige plannen waardoor het aantal banen en inwoners op het USP groeit."

Om het gemeentebestuur toch op andere gedachten te brengen is hij met het studententeam van de PvdA de petitie gestart. Cornielje snapt niet waarom de gemeente de hakken zo in het zand zet in deze kwestie. "Ze komen steeds met excuses. Eerst was het ruimtegebrek. Dat argument is van tafel geveegd na het onderzoek voor de omgevingsvisie. Nu komen ze met dat er te weinig markt is, maar wij hebben ongelofelijk veel signalen ontvangen van winkeliers die graag op het USP zouden beginnen. Als er genoeg ruimte is, waarom laten we het verder dan niet gewoon aan de marktpartijen over?’