Roep om Volkert: 'Ontzettend stom om dat op Facebook te zetten'

De opstellers van een online petitie vinden het Facebookbericht van de docent ‘onverteerbaar’ en stellen dat de docent ‘nooit meer les mag geven’. “Deze docent onderricht onze kinderen, dat moeten wij niet willen. Laten we met zijn allen een vuist maken en ervoor zorgen dat deze extremist uit zijn functie wordt gezet!”

Het bericht van de docent Geesteswetenschappen leidde vorige week al tot een stroom aan reacties op sociale media, nadat onder meer internetmedium The Post Online de aandacht erop vestigde. Hoewel de docent zijn excuses aanbood en de Universiteit Utrecht besloot de man op non-actief te stellen, vonden veel Twitteraars en Facebookgebruikers dat harde maatregelen genomen moesten worden.

Driehonder klachten
Volgens UU-woordvoerder Maarten Post zijn er bij de universiteit zelf “meer dan driehonderd” klachten binnengekomen. Verreweg de meeste reacties komen van buiten de UU, maar ook de UU-gemeenschap trekt aan de bel. Studenten, ouders van studenten, medewerkers, oud-medewerkers en alumni geven aan dat ze verontwaardigd zijn.

Of er zich onder de klachten ook een klacht van de familie Fortuyn bevindt, kan de woordvoerder van de universiteit niet zeggen. De familie van de politicus die door Volkert van der G. werd neergeschoten, zei tegen RTL Nieuws ‘zwaar aangedaan te zijn’ en een klacht te gaan indienen bij het universiteitsbestuur.

Wel of geen ontslag, meningen verdeeld
De docent heeft maandag een gesprek gehad met het faculteitsbestuur Geesteswetenschappen over de kwestie. Het is nog niet bekend wanneer de universiteit een beslissing neemt over de positie van de man. Op radio 1 zei rector Henk Kummeling zorgvuldig te willen handelen. "Wat de maatregelen zijn weten we nog niet."

Overigens blijken de meningen over de kwestie en de benodigde sancties nogal uiteen te lopen. DUB publiceerde naast een opinie waarin een student pleit voor ontslag van de docent een opinie waarin voor clementie wordt gepleit. De universiteit zou stelling moeten nemen tegen de ‘afrekencultuur’. In de comments onder het artikel kreeg de schrijver bijval. “Ja, ontzettend stom om dat op Facebook te zetten (wat doe je daar dan ook), maar na z'n excuses geuit te hebben, is het toch wel klaar: dom en nu zand erover”, zo luidt een van de reacties.

Nog geen aangiftes
Een politiewoordvoerder zegt niet te kunnen zeggen of er ook daadwerkelijk aangifte is gedaan tegen de docent. Veel social media-gebruikers kondigden aan dit te gaan doen. Ook de familie Fortuyn zei juridische stappen tegen de docent Geesteswetenschappen te overwegen.

Opmerkelijk is dat in verschillende media berichten verschenen die stelden dat aangifte doen geen zin had omdat het Openbaar Ministerie zou hebben bepaald dat de docent niet strafbaar was. Daarbij werd ook verwezen naar een mailbericht dat personen die via politie.nl aangifte probeerden te doen, ontvingen. Daarin stond dat het Openbaar Ministerie "vooralsnog had besloten de docent niet te vervolgen", maar dat er "desondanks" op het bureau aangifte kon worden gedaan.

Navraag bij het OM leerde echter dat dit iets te voorbarig was. Volgens een woordvoerder heeft het OM alleen gezegd dat het bericht – hoewel het een “smakeloze opmerking” betreft – “niet per definitie strafbaar is”. Een echte juridische beoordeling wil het OM pas maken wanneer eventuele aangiften zijn bestudeerd. Dan is ook pas bekend of de man vervolgd zal worden of niet. De politie heeft laten weten dat het mailbericht inmiddels is aangepast.