Opvolger van Harmen Binnema

Routinier Wim de Smidt wordt nieuwe voorzitter van de universiteitsraad

Wim de Smidt 2019

Wim de Smidt is al bijna 22 jaar verbonden aan de Universiteit Utrecht, vanaf september 2017 is hij lid van de universiteitsraad voor de fractie Vlam. De laatste jaren richtte hij zich binnen de raad met name op financiën, huisvesting, ict en duurzaamheid.

De benoeming van De Smidt betekent dat hij zich moet terugtrekken als lid van de raad. De voorzitter heeft een onafhankelijke status. Er hadden zich maar drie OBP'ers verkiesbaar gesteld onder wie De Smidt, waardoor er nu maar twee van de vier toegewezen leden van het ondersteunend personeel vertegenwoordigd zijn. De opengevallen plaats kan wel door een wetenschapper ingenomen worden.

De Smidt is blij met zijn benoeming. “Ik hoop dat ik als boegbeeld van de universiteitsraad een rol kan spelen het belang van medezeggenschap naar voren kan brengen. Het is zorgelijk dat het steeds moeilijker wordt om kandidaten te vinden, met name ook onder het ondersteunend personeel en dat de opkomst de laatste jaren matig is. Ik wil me inzetten om dat te veranderen.”

Het zal wennen zijn om niet meer inhoudelijk mee te praten. “Dat is zeker een pittige opgave, maar het voordeel is dat ik veel kennis heb over de gevoerde discussies van de afgelopen jaren. Ik kan raadsleden wijzen op eerdere nota’s en eerdere toezeggingen. Dat is zeker nodig nu in september maar liefst 21 van 24 leden nieuw zullen zijn.”