Na uitval verwarming eind 2022

Studenten Casa Confetti krijgen 145 euro compensatie

ssh-casa confetti

De maanden november en december waren koud voor veel bewoners van Casa Confetti op het Utrecht Science Park. Vanaf 17 november zaten de bewoners een kleine week zonder verwarming. Het kwik in de studentenkamers daalde tot 7 graden celsius. Ook moesten de bewoners het deels zonder warm water doen.

Daarna kregen de bewoners een elektrisch kacheltje waardoor de pijn enigszins verzacht werd. Het duurde tot kort voor Kerst voordat de verwarming het weer deed.

De bewoners claimden vanaf het begin van de problemen een compensatie. Maar de SSH wilde daar pas over praten toen de ellende achter de rug was. Afgelopen weekend ontvingen de studenten een brief.

De SSH erkent dat er in de eerste week (17-24 november) sprake was van ernstige overlast. Voor deze periode geeft de SSH een kortingspercentage van 60 procent op de huur. De tweede periode werd er een alternatief geboden in de vorm van het elektrisch kacheltje, maar was er toch minder comfort. Voor die periode rekent de SSH met een korting van 20 procent.

In overleg met de bewonerscommissie is besloten om die vergoeding niet per kamer te verrekenen afhankelijk van de huur, maar een vast bedrag voor iedereen te geven. Daarbij is gekeken naar het totale bedrag van compensatie en is dat bedrag evenredig verdeeld over de bewoners. Een hoge compensatie voor huurders van een zelfstandige studio zou gevolgen kunnen hebben voor de huurtoeslag, constateert de SSH. Vandaar dat voor iedereen een vast bedrag van 145 euro compensatie wordt gerekend.

Bewoners hadden angst dat de elektrische kachels voor een extra hoge energierekening zouden zorgen. Volgens de SSH is die angst ongegrond. Er worden geen meerkosten verwacht. Mocht dat achteraf anders zijn, dan wordt dat later alsnog gecompenseerd.

De bewoners zijn over het algemeen tevreden met de uitkomst. Sommigen vinden het aan de lage kant gezien de ernst van de problemen, anderen vinden dat het meer is dan verwacht.