Studenten organiseren actieweek na kritiek op ‘woke’ van rector en medewerkers

Foto: Work in Progress Facebook

Vorig jaar stelde rector Henk Kummeling in een interview met NPO Radio 1 dat “het idee van ‘woke’  binnen sommige studies in extremis wordt toegepast”. Later verscheen er een opiniestuk waarin hij betoogt dat “‘wokeness’ en de daarmee op het eerste gezicht onlosmakelijk verbonden cancelcultuur” een bedreiging vormen voor de academische vrijheid. UU-filosoof Floris van den Berg gaat nog een stap verder in zijn onlangs uitgebrachte boek Wokabulary, een kritisch woordenboek waarin hij begrippen zoals ‘safe space’, ´bipoc’ en ‘gaslighting’ uitlegt.

Work in Progress, een door studenten aangestuurd initiatief dat evenementen organiseert op het gebied van sociale rechtvaardigheid, gelijkheid en antiracisme, besloot tegen deze redenaties in te gaan door een week met presentaties, workshops en andere evenementen over institutionele verandering te organiseren. “Het idee ontstond toen we het hadden over het radio-interview van Kummeling”, zegt Ella Shields, masterstudent Culturele Antropologie en Project Executive bij Work in Progress.

De evenementen vinden plaats van 25 april tot 1 mei en zullen ingaan op de rol van onderwijsinstellingen bij het in stand houden van historisch onrecht, de plaats van activisme binnen de universiteit, en de concepten ‘academische vrijheid’ en ‘vrijheid van meningsuiting’. Een link naar het et volledige programma is hieronder te vinden.

Project Manager Vicky Keulers is afgestudeerd aan het UCU en volgt nu een masteropleiding Culturele Antropologie. Zij zegt dat het doel is om “ruimte te bieden om te leren en te delen”, en de initiatiefnemers hopen dan ook een “breed spectrum van mensen aan te trekken”. Tijdens het evenement zal institutionele verandering vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd, zoals werken mét en tegen de universiteit. Het onlangs opgerichte African and Caribbean Heritage Network, dat wordt ondersteund door Project Executive Candice Etemesi van Work in Progress, is een voorbeeld van samenwerking met de universiteit. “We willen dat mensen openstaan voor andermans ervaringen en hiervan willen leren; want het leven is complex en genuanceerd en we moeten leren omgaan met die nuances”, zegt ze.

Ella, die een scriptie schreef over antiracisme-activisme aan het UCU, benadrukt dat het doel van de conferentie is om afstand te nemen van ‘individuele’ benaderingen van diversiteit en inclusie. “Mensen zijn geneigd om te zeggen ‘maar dat doe ik niet!’ of ‘hoe pas ik in dit plaatje en wat kan ik doen om te helpen?’, maar we proberen juist te laten zien dat dit veel bredere structuren zijn waar we allemaal deel van uitmaken. Het gaat niet om individuele personen, niet om jou of mij.”

Work in Progress is opgericht door voormalig UU-studente Simone Almaj, die nu geen deel meer uitmaakt van de groep, en kreeg vier jaar lang subsidie van het ministerie van Onderwijs als onderdeel van het Students 4 Students-programma. De studenten zijn nu op zoek naar andere financieringsbronnen, zowel van binnen als buiten de universiteit, om het project te kunnen voortzetten.

Wil je de Week van de Institutionele Verandering bijwonen?De evenementen vinden van 25 april tot 1 mei plaats op verschillende locaties. Meer informatie vind je op de Instagram- en Facebook-profielen van Work in Progress. Iedereen is welkom en je hoeft je niet van tevoren aan te melden. Livestreaming is mogelijk op verzoek.
Tags: woke