Tweehonderd studenten gezocht die internationals een warm onthaal in Utrecht willen geven

Een oudere editie van de introductietijd van internationals, foto DUB

"Het liefst willen we twee studentmentoren per twintig internationals”, zegt Despoina Chartofylli. Ze is student-assistent van UU’s Warm Welkom team, dat het evenement organiseert. “Dat betekent dat we ongeveer tweehonderd mentoren nodig hebben. Dat zijn inderdaad veel studenten, maar we vertrouwen erop dat we genoeg aanmeldingen krijgen. Meestal werkt het zo dat als de tentamens voorbij zijn, studenten weer ‘wakker’ worden en dan onze oproep zien. Ze kunnen zich tot 15 juli aanmelden.”

De studentmentoren zijn vooral nodig tijdens de eerste twee dagen, zegt Despoina. Dan staat er een rondleiding door de stad op het programma en is er een informatiemarkt waar internationals te weten kunnen komen hoe ze een bankrekening moeten openen en waar ze een simkaart voor hun mobiel kunnen kopen. Tijdens de laatste twee dagen zijn er met name sport- en culturele workshops die door verschillende studentenverenigingen worden georganiseerd. Op vrijdag 2 september wordt de Welcome Week afgesloten met een diner. Dat is er ook om de studentmentoren te bedanken, zegt Despoina.

"Onze ervaring is dat het leuker en vaak beter werkt als internationals het Utrechtse studentenleven leren kennen door met andere studenten op te trekken. Zij kennen de beste studieplekken en weten waar de lekkerste koffie te koop is. Informatie die wij als organisatie ook belangrijk vinden om aan onze nieuwe studenten mee te geven”, zegt Despoina.

Voor de mentoren is de week ook interessant, weet ze. Zij mogen gratis aan alle evenementen meedoen, kunnen ook nieuwe vrienden maken en kunnen het studentmentorschap aan hun cv toevoegen. "En lol hebben natuurlijk."

Maar wat als er minder dan tweehonderd studenten zich aanmelden? Dan trekt het Warm Welkom team plan B uit de kast. “Dan maken we de mentorgroepen groter.”

Heb je interesse om als vrijwilliger aan de slag te gaan tijdens de Welcome Week? De deadline om je aan te melden is 15 juli. Aanmelden kan via deze link.