Na ophef om ‘stomabeffer’-app van jaarclub

UU-bestuur wacht op sancties van Veritas

Veritas campagne foto: Noah Moeys
De societeit van Veritas op de Kromme Nieuwegracht twee jaar geleden tijdens een campagne tegen grensoverschrijdend gedrag. Foto: Noah Moeys

De ophef ontstond maandag nadat de webserie Boos van de bekende BNNVara-presentator Tim Hofman via sociale media een appbericht van een jaarclub openbaarde.

In het bericht beklaagt jaarclub Bandolero zich bij collega-jaarclub Moto Moto over “de linkse transitie” die het dispuut Fubar zou willen doorvoeren. Klaarblijkelijk waarderen de Bandolero-leden het niet dat “gezelligheid, samenhorigheid en vrouwvriendelijke opmerkingen de boventoon zullen slaan (sic, red.) tijdens de borrels.“ Ook het verenigingsbestuur krijgt daarbij een veeg uit de pan.

“We zijn toch geen wijven, we zijn testosteronbommen, trotse apen op de rots van Utrecht”, zo schrijft de jaarclub. Verder worden Moto Moto-leden onder meer omschreven als “stomabeffers” en krijgen ze het verzoek om “de nummers van de drie geilste hoeren uit jullie jaartje” aan te leveren.

Veritas-preses Sophie Pizzuto laat weten dat haar bestuur de uitspraken betreurt en zich daarvan distantieert. “Voor zulke teksten is geen plaats in deze verenging.” Andere leden zouden volgens Pizzuto net zo geschrokken zijn van de berichten als het bestuur zelf.

De preses zegt dat er contact is opgenomen met de jaarclubs. “Die zullen ter verantwoording worden geroepen alvorens er concrete stappen worden genomen.”

De seksistische uitlatingen van Utrechtse verenigingsleden komen op een ongelukkig moment. Veel verenigingen – waaronder Veritas – besteedden de afgelopen jaren juist veel aandacht aan het terugdringen van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag van leden.

Het UU-bestuur noemt de uitlatingen in de app “onacceptabel”. Omdat het gaat om berichten van leden en niet om teksten van het bestuur of van een commissie van de vereniging, willen de UU en de Hogeschool Utrecht op dit moment nog geen maatregelen nemen. Ze wachten af hoe Veritas de kwestie afhandelt.

“We realiseren ons dat het bestuur niet altijd kan voorkomen dat individuele leden dit soort gedrag vertonen, maar vinden het wel essentieel dat verenigingen optreden tegen dit soort gedrag”, laat een UU-woordvoerder weten.

het online onderzoeksjournalistieke programma BOOS heeft op Instagram studenten die meer weten van de kwestie, opgeroepen zich te melden.