UU maakt plannen voor tijdelijk onderwijsgebouw op parkeerplaats Padualaan

Anton Pijpers bij de start van de verbouwing van het David de Wiedgebouw, fotoarchief DUB

De UU maakt plannen om een tijdelijk onderwijsgebouw neer te zetten op de parkeerplaats van de Padualaan. Er komen minimaal 12 werkgroepruimtes in, maar dat kunnen er ook meer zijn. Het is nog niet bekend hoe het gebouw eruit gaat zien, maar het pand moet uiterlijk 1 augustus klaar zijn, zegt Dennis Walta van de werkgroep Onderwijshuisvesting van de directie Vastgoed &Campus. Hoeveel parkeerplaatsen er verdwijnen is afhankelijk van de exacte positionering, vorm van het gebouw en of het één of twee lagen krijgt. Vooralsnog is het de bedoeling dat het één jaar blijft staan.

De UU gaat voor nog meer onderwijsruimtes zorgen en overlegt momenteel over huur in het gebouw aan de Daltonlaan 700 in Rijnsweerd en de St. Jacobsstraat 124 in de binnenstad. Ook zullen er meer onderwijslokalen komen in bestaande gebouwen zoals de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad en het Androclusgebouw in De Uithof.

De behoefte aan meer onderwijsruimte heeft twee oorzaken. Ten eerste is het aantal studenten fors toegenomen en ten tweede moet er vervangende onderwijsruimte gevonden worden vanwege renovatiewerkzaamheden in het Hijmans van den Berghgebouw. Door deze renovatie wordt een deel van het onderwijs van de faculteit Geneeskunde ondergebracht aan de Bolognalaan 101. Die zalen moeten elders gecompenseerd worden. Daarvoor heeft de UU het tijdelijke gebouw aan de Padualaan in gedachten. Naar verwachting is de renovatie in augustus 2023 afgerond en kan dit pand weer worden weggehaald.

Door de groeiende studentenaantallen is er nu een tekort van 56 werkgroepzalen. Naar verwachting zal de groei na 5 jaar weer afnemen. Veel van de nieuwe onderwijsruimtes krijgt een tijdelijke karakter omdat  ondertussen wordt gezocht naar een structurele oplossing, zegt Walta.

Op 10 januari heeft de UU al vier verdiepingen aan de Daltonlaan 500 in gebruik genomen voor onderwijs.