Alumnibureau neemt verdeling op zich

UU-studenten kunnen toch beurs van VSBfonds aanvragen

Persoon met rolkoffer lopend over weg

Het leek er deze winter lange tijd op dat UU-studenten die met een VSBfonds-beurs in het buitenland wilden doorstuderen, teleurgesteld moesten worden. De UU noemde de tijdsinvestering die gemoeid was met de selectieprocedure “buitenproportioneel” en kondigde aan te stoppen met de beurzen.

Na intensief overleg is er nu toch een manier gevonden om de samenwerking met het VSBfonds voort te zetten. Het Utrechtse alumnibureau gaat met behulp van UU-alumni de verdeling van de beurzen op zich nemen.

Volgens directeur van het Utrechtse Universiteitsfonds en hoofd relatiemanagement van de UU Margot Sluis-Barten betreurde iedereen binnen de universiteit het wegvallen van de beurzen. Ze kreeg de vraag mee te denken over een uitweg, voornamelijk omdat het Universiteitsfonds en het alumnibureau veel ervaring hebben met het werven van beurzen.

Uiteindelijk werd een oplossing gevonden in een werkwijze waarbij de aanvragen voor de VSBbeurzen, jaarlijks zo’n 50 tot 60, beoordeeld worden door een panel van UU-afgestudeerden. Sluis -Barten: “Veel alumni zijn nauw betrokken bij onze universiteit en vinden het hartstikke leuk op deze manier iets te kunnen bijdragen.”

Ze concludeert: “We krijgen er daardoor een mooie activiteit bij zonder dat de belasting van de organisatie te groot wordt.”

Projectleider Annemarijn Boelen van het VSBfonds is “ontzettend blij” met de hernieuwde samenwerking. Deze is volgens haar een uitkomst voor ondernemende en ambitieuze UU-studenten die zich graag verder willen ontwikkelen. “Ik kijk uit naar een prettige en langdurige samenwerking.”

Sinds 1991 ontvingen bijna 400 UU-studenten een beurs van het VSBfonds. Het gemiddelde beursbedrag is 8500 euro. Studenten die in het volgende academische jaar met een beurs naar het buitenland willen, moeten zich voor 1 maart aanstaande aanmelden.