Verkiezingsuitslag U-raad

Vuur verovert zeven studentzetels, Vlam grote winnaar bij personeel

Vuur wint de verkiezingen. Foto: DUB

Deze week kon er worden gestemd voor zowel de personeelsgeleding als de studentengeleding van de U-raad. Het aantal UU’ers dat deze verkiezingen ging stemmen lag iets hoger dan vorig jaar.

Vuur krijgt 2599 stemmen en verovert daarmee zeven studentenzetels. Dat zijn twee zetels meer dan de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS). Die krijgt er vijf dankzij 2189 stemmen. Dat maakte de voorzitter van de kiescommissie Lukas van den Berge vrijdag in het Academiegebouw bekend.

Daarmee blijft de zetelverdeling onveranderd ten opzichte van vorig jaar, toen kreeg Lijst Vuur ook zeven en de PvdUS vijf zetels toegewezen. Vuur nam uiteindelijk wel maar met zes zetels plaats in de raad. Die moest vanwege te weinig kandidaten een zetel weggeven aan de PvdUS. Dit jaar heeft Vuur wel genoeg kandidaten, waardoor zij met de huidige verkiezingsoverwinning een zetel in de raad erbij krijgt.

Teresa Pappalardo, lijsttrekker van Vuur, krijgt de meeste stemmen: maar liefst 345. Zij is één van de twee internationale studenten die dit jaar plaatsnemen in de raad. Internationalisering, diversiteit en inclusie zijn dan ook de thema's waar ze zich voor wil inzetten. Daarnaast wil ze zich hard maken voor een betaalbare en duurzame campus. "We zijn heel blij met de overwinning", zegt ze. "We hadden het niet verwacht. Het verschil met de andere studentenpartij is erg klein."

Klinkende overwinning
Deze verkiezingen trokken ook personeelsleden naar de stembus. Al was de keuze dit jaar beperkter. UUinActie kon niet genoeg kandidaten vinden en deed niet mee aan de verkiezingen.

Van de tweestrijd tussen Vlam en de Promovendipartij, profiteert vooral Vlam, de traditionele grootmacht in de raad. Die krijgt er dit jaar twee zetels bij en gaat daarmee van zeven naar negen zetels. Daarmee krijgt Vlam bijna alle zetels van de personeelsgeleding in handen. De Promovendipartij (UPP) behoudt haar twee zetels.

Het is het uiteindelijke resultaat van de verkiezingen die in vier verschillende districten waren opgedeeld. De UPP doet het vooral goed bij het district Bètawetenschappen en Diergeneeskunde. Daar wint de partij haar twee zetels. Bij de overige districten gaan alle zetels naar Vlam. Bij het district Geneeskunde zijn er geen verkiezingen, omdat er slechts één kandidaat is. De grootste stemmentrekker is universitair docent Eleni Braat van Geesteswetenschappen, met 355 stemmen.

Vuur wint de verkiezingen. Foto: DUB

Lijsttrekker Teresa Pappalardo (midden) vlak voordat de verkiezingsuitslag bekend wordt gemaakt. Foto: DUB

Opkomst
De afgelopen jaren daalde de opkomst voor de verkiezingen van Universiteitsraad. Met als absoluut dieptepunt de dramatisch lage opkomst van vorig jaar: toen ging maar 11 procent van de studenten stemmen.

Dit jaar weten weer iets meer studenten de gang naar de stembus te vinden. In totaal brachten 4985 studenten een stem uit. Dat is 14,1 procent van het totaal aantal kiesgerechtigden. Desondanks komt de opkomst niet in de buurt van de percentages van eerdere jaren. Die schommelden rond de twintig procent, met uitschieters in 2017 en 2018 van 26 procent.

Ook bij de personeelsgeleding was afgelopen jaren een dalende trend te zien in het aantal uitgebrachte stemmen. Al daalt het opkomstpercentage hier minder hard. Dit jaar stemden 2183 personeelsleden. Dat is 27,2 procent, waardoor het opkomstpercentage net iets hoger is dan bij de vorige verkiezingen in 2021 (27,1 procent). Bij de verkiezingen van de personeelsgeleding werd er wel meer blanco gestemd dan bij die van de studentengeleding. 3,9 procent van de uitgebrachte stemmen was blanco. Bij de studentengeleding was dit slechts 0,6 procent.