Pro-Palestijnse actievoerders reageren op opinie rectoren

‘We blijven demonstreren’

Pro-Palestina demonstratie in UBB. Foto: DUB
Een stille protestactie in de UB Binnenstad van vorig jaar oktober, foto DUB

De rectoren schreven op 7 juni een opinie in dagblad Trouw waarin ze melden de banden met universiteiten in Israël niet te zullen doorsnijden. De universiteiten hopen juist door de relaties met kritische wetenschappers aan te houden, via hen enige verandering te kunnen bewerkstelligen in de politiek van het land.

De demonstranten reageerden met een eigen opinie in Trouw om te vertellen waarom zij hier niet in geloven. Zij schrijven dat ze al maanden aandacht vragen voor hun zaak. Nederlandse universiteiten moeten volgens hen niet samenwerken met die van Israël omdat die “een essentieel onderdeel uitmaken van Israëls militair-industriële economie en medeplichtig zijn aan het handhaven van apartheid, kolonisering en allesverwoestende oorlogsdoctrines in Palestina.”.

Deze discussie gaat volgens de actievoerders niet om een puur academisch standpunt, maar over het beleid van onze universiteiten. “Hoe kan het dat kennisinstellingen zich profileren op maatschappelijke verantwoord onderzoek en jammerlijk falen om de meest grove schendingen van het internationaal recht (genocide, apartheid, kolonisatie) effectief aan te kaarten?”

Een van de schrijvers is Itaï van de Wal, student aan de Universiteit Utrecht en actief binnen de studentenactiegroep Utrecht in Solidarity with Palestine. Ontmoedigd is hij allerminst door de opinie van de rectoren. “We blijven demonstreren”, zegt hij. “In Utrecht proberen we al jaren aandacht te vragen voor de oproep van Palestijnen om de universiteiten en bedrijven te boycotten die hun grondrechten schenden. We blijven daarmee doorgaan.”

Dat de petities, protestmarsen en bezettingen de mening van de universiteiten niet heeft veranderd, doet niets af aan de zaak, zegt Itaï. “We doen het voor de Palestijnen die al tientallen jaren vechten voor hun recht. De roep tot een boycot is nu krachtiger, omdat er sinds oktober al bijna 40.000 Palestijnen zijn gedood door Israël en dat aantal neemt nog toe. Er zijn nog verschillende vormen van verzet en demonstraties mogelijk. Ook als er nu een staakt-het-vuren komt, blijven we bij onze eis dat de universiteit de banden met instellingen in Israël moet verbreken, want daarmee is niet het racistische- koloniale systeem verdwenen waar Palestijnen de dupe van zijn.”