Deelfiets steeds populairder: 'Mijn fiets wordt nooit meer gestolen'
De USP Campusbike is voor medewerkers en studenten die op het Utrecht Science Park werken of studeren. Ze zijn op het hele USP te vinden en ook daarbuiten. De Campusbike is verkrijgbaar in De Bilt, Bilthoven en station Bunnik. Bushalte 'Tunneltje' in De Bilt krijgt veertien extra fietsen. Het aantal tweewielers op station Bilthoven wordt verdubbeld naar twintig en aan de noordzijde van station Bilthoven komt een nieuwe stalling met tien deelfietsen. Ook op station Bunnik komen binnenkort extra fietsen. De nieuwe tweewielers hebben roze en zwarte wielen en zullen volgende maand te lenen zijn.
Volgens Jacco Lammers van exploitant GoAbout is de deelfietsdienst een succes. "Begin 2019 zijn 10.000 ritten gemaakt met de Campusbike." Een USP Campusbike is te lenen via de GoAbout app. Via deze app kan de gebruiker de fiets van het slot halen en weer op slot zetten. De fiets kan worden teruggegeven in een Campusbike stalling.
Extra fiets
Ook de OV-fiets wordt steeds vaker gebruikt door studenten én reizigers in Utrecht, zegt NS-woordvoerster Carola Belderbos. Eind vorig jaar plaatste de vervoerder zeshonderd nieuwe fietsen bij Utrechtse stations en ook in andere steden werd het aantal OV-fietsen uitgebreid. Binnenkort komen er weer nieuwe fietsen en uitgiftepunten bij. Waar die precies komen, is nog niet bekend. Belderbos: "Ten opzichte van 2017 zijn vorig jaar bijna 30 procent meer ritten met OV-fiets gemaakt in Utrecht." De fietsen van NS zijn bedoeld voor mensen die met het openbaar vervoer reizen en hun reis op de fiets af willen maken.
Fietsen van NS zijn in Utrecht onder andere te lenen bij treinstations, de universiteitsbibliotheek in De Uithof en verschillende plekken in de binnenstad. Op zelfservicelocaties kunnen gebruikers zelf een fiets lenen met hun OV-chipkaart en in andere gevallen kunnen zij de sleutel ophalen bij de stallingbeheerder van NS. De fiets moet na gebruik weer staan in de stalling waar het is geleend.
Bachelorstudente Annabel uit Australië studeert dit semester aan de UU en leende een OV-fiets voor een vriend die een paar dagen op bezoek is. "Ik had geen extra fiets voor hem. De OV-fiets is makkelijk te lenen en goedkoop." Haar vriend Jonty gebruikt de fiets al een dag. Zijn rugtas ligt op de bagegedrager. "De snelbinders zijn fijn, maar deze fiets heeft terugtrapremmen. Liever had ik handremmen gehad."
Gouden fiets
Swapfiets laat ook weten te groeien onder Utrechtse studenten. De fiets werd in de introductietijd in 2017 voor het eerst gesignaleerd. "Deze week hebben we de 10.000ste klant in Utrecht verrast met een gouden abonnementsfiets", zegt woordvoerster Pleunie de Wild. Volgens haar is Swapfiets niet alleen bij studenten, maar ook bij young professionals populair.
Vorige maand opende Swapfiets een servicewinkel aan Oudkerkhof. Dit kan volgens De Wild verklaren waarom het fietsenmerk populairder wordt. "De afgelopen paar maanden zijn het nieuwe semester en de lente weer begonnen. Utrecht is een fietsstad. Elke dag stappen 125.000 mensen in Utrecht op de fiets. De markt is groot in deze stad. Meerdere fietsverhuurders kunnen naast elkaar bestaan." In tegenstelling tot de OV-fiets en de USP Campusbike, krijgen abonnees van Swapfiets wel een eigen fiets. Deze hoeven ze niet terug te zetten in een speciale fietsenstalling en mogen ze mee naar huis nemen. Als de fiets kapot is, kunnen ze die inruilen voor een nieuwe. Swapfietsen zijn herkenbaar aan de blauwe voorwielen.
Annabel heeft haar eigen Swapfiets. 'Het is goedkoper en betrouwbaarder dan een fiets kopen. Swapfiets levert goede service." Rechtenstudent Willem gebruikt zijn Swapfiets nu twee jaar en rijdt er elke dag op. "Mijn fiets werd vaak gestolen, maar sinds ik op een Swapfiets rijd, heb ik daar geen last meer van. Het is handig dat je de fiets niet zelf hoeft te laten maken. Veel mensen hebben een Swapfiets, dus het is moeilijk om die van mij terug te vinden in stallingen. Het is redelijk duur vergeleken met alternatieven."
Netwerk
Ondanks de al gevestigde concurrentie is er nieuw vlees in de kuip. Vorige week dinsdag startte een proef met deelfietsen van Donkey Republic, herkenbaar aan de oranje frames. De living lab deelfietsen zijn onderdeel van een landelijke onderzoeksprogramma Smart Cycling Futures. UU, UvA, TU Eindhoven en Hogeschool Windesheim onderzoeken hierin samen met gemeenten en provincies de rol van deelfietsen in een gezonde en leefbare stad. De focus ligt nu nog op het bereikbaar houden van het USP. Tweehonderd fietsen zijn al te vinden in het USP, bij treinstations in Utrecht, Bunnik, De Bilt en Zeist, de binnenstad en gemeentelijke fietsenstallingen. Deze zomer komen daar nog vijfhonderd tweewielers bij, onder andere in Lombok, Overvecht, Kanaleneiland en Tuinwijk. "Het wordt een netwerk. Elke tweehonderd meter moet een fiets te lenen zijn", zegt projectleider Freek Deuss. Deze rijwielen moeten privéfietsen vervangen die nauwelijks worden gebruikt, zodat er meer vrije parkeerplekken overblijven.
Dit living lab duurt in eerste instantie twee jaar, maar als deze deelfietsen ook populair zijn, blijven ze volgens Deuss staan. De fietsen zijn te lenen en in te leveren via de app van Donkey Republic. Hier kunnen gebruikers een deelfiets lenen, een abonnement nemen en de fiets van het slot halen en weer op slot zetten. Donkey Republic fietsen zijn maximaal twee weken te leen. Ook deze fietsen kunnen in elke stalling met Donkey Republic fietsen, of Hubs, worden ingeleverd.
Donkey Republic deelfietsen
Een onbeperkt abonnement op de deelfietsen van het living lab kost 18 euro per maand. Een fiets zonder abonnement lenen (JustRide) is ook mogelijk met de Donkey Republic app. De gebruiker betaalt pas na de rit. Voor een fietstocht van 15 minuten betaalt de gebruiker 1,50 euro. Een Donkey Republic fiets wordt relatief goedkoper bij een langere leenperiode. Een fiets voor een uur lenen kost 3 euro, zes uur lenen kost 8 euro en de deelfiets de hele dag lenen, kost 12 euro.
USP Campusbike
Voor een losse rit op de Campusbike betaalt de gebruiker 60 cent starttarief. Elke 30 minuten dat de fiets wordt gebruikt, kost 30 cent extra. Er zijn twee abonnementen. Het 'regelmatig'-pakket kost 2 euro per maand. Een fiets gebruiken is dan iets goedkoper: 40 cent starttarief en 10 cent per half uur. Het 'vaak'-abonnement kost 10 euro per maand. Hierbij betaalt de gebruiker geen starttarief en ritten van minder dan vier uur zijn altijd gratis. Daarna betaalt de gebruiker tien cent per half uur.
Swapfiets
Een standaard abonnement op een Swapfiets kost normaal gesproken 16,50 euro per maand, maar studenten betalen 13,50 euro. Een deluxe-fiets met zeven versnellingen kost 19,50 euro. Deze fiets heeft geen studentenkorting.
OV-fiets
Om de OV-fiets te gebruiken, betaal je 1 cent per jaar ter verificatie van persoons- en betaalgegevens. Daarna ben je als reiziger 3,85 euro 'per rit' kwijt. Voor een abonnement op de OV-fiets is wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig, deze kost 7,50 euro.