Hoe vind je een kamer met een fatsoenlijke huisbaas?

Foto's DUB

Oké je zoekt dus een kamer. Je bent niet de enige. Natuurlijk maak je gebruik van social media en speur je allerlei websites af in de hoop een plek in Utrecht te vinden. Maar wat als je verhuurder vreemde regels voorschrijft of het niet zo nauw neemt met de wet? Doordat de kamernood in de Domstad hoog is, kunnen er huiseigenaren zijn die veel van je eisen als je een kamer bij hen wilt huren. Ook worden er nog vaak genoeg veel te hoge huren gevraagd voor een hok waar je bed net in past. Hoe vind je een kamer met een fatsoenlijke huisbaas?

1.Schrijf je in bij de SSH….en de gemeente

Het vinden van een betaalbare kamer vergt enige voorbereiding. Wist je op je zestiende al dat je naar de Domstad wilde verhuizen, dan had je er goed aan gedaan je al als woningzoekende in te schrijven bij de SSH. Deze studentenhuisvester heeft 13.000 kamers in Utrecht en is een betrouwbare kamerverhuurder. Nog niet ingeschreven? Doe dat dan meteen. Want hoe langer je ingeschreven staat, hoe sneller je een kamer kan krijgen. Gemiddeld moet je 18 maanden ingeschreven staan voor een kamer. Heb je je oog laten vallen op een stadspand in hartje Utrecht? Dan moet je wat langer geduld hebben want de wachttijd is gemiddeld vier jaar. Vergeet als je je inschrijft niet gebruik te maken van de package deal om je gelijktijdig in te schrijven als woningzoekende bij de gemeente. Mooi wonen is vooruitdenken. Ooit ben je afgestudeerd en dan moet je je kamer uit want de SSH werkt met campuscontracten. En je wilt met je bul toch niet terug naar je ouderlijk huis. Of wel?

2.Betaal geen sleutelgeld of bemiddelingskosten

Een kamer in een particulier huis gevonden en wordt gevraagd naar sleutelgeld of bemiddelingskosten? Weet dan dat dat wettelijke verboden is hoewel het nog altijd voorkomt. Dus als een verhuurder hierom vraagt, zal ‘ie het met andere regels wellicht ook niet zo nauw nemen. Je moet niks betalen tot je iets in handen hebt. Het je toch bemiddelingsgeld betaald? Je kunt het geld terugkrijgen, maar daar moet je moeite voor doen. Dit geld kun je tot vijf jaar na het betalen terugvragen. Maar beter is natuurlijk om nooit iets te betalen, wat wettelijk niet gevraagd mag worden. Ook niet als je wanhopig bent, want als niemand er meer intuint, dan verdwijnt dit illegale gedrag hopelijk.

3. Google de naam van je huisbaas

Mensen klagen graag op internet. Ook over een vervelende huisbaas. Als je weet bij wie je gaat huren, kun je zijn of haar naam googlen en weet je al snel meer. In Utrecht is Marcel van Hooijdonk een beruchte verhuurder. Hij heeft veel panden in de hele stad maar is meerdere keren veroordeeld voor het bedreigen van huurders.

Het zoekresultaat op Google hoeft niet altijd negatief te zijn. Het kan ook zijn dat je gaat huren bij de beste huisbaas van het jaar. Jawel, die zijn er ook! Zij komen de kraan repareren als die kapot is, organiseren jaarlijks een barbecue of drinken een biertje mee op het huisfeest.

4.Ga vooraf kijken

Je wilt natuurlijk graag weten waar je terechtkomt, of de kamer er net zo uitziet als op de foto’s, wie je huisgenoten worden en wie die huisbaas is naar wie je elke maand je zuurverdiende, of geleende, geld gaat overmaken. Het is het beste als je met de verhuurder kunt gaan kijken naar de kamer die jij mogelijk gaat huren. Neem iemand mee, want twee mensen horen meer dan één.

5.Ken je rechten (en plichten)

Natuurlijk ben je als huurder beschermd door de wet en kun je niet zomaar je kamer worden uitgezet. Maar het is goed om te weten wat je rechten en plichten zijn als huurder. Zo is het niet slim om wanneer jij de verhuurder een eikel vindt, zelf ook vervelend te gaan doen wanneer hij of zij eindelijk iets komt repareren. Zorg dat de woonkamer op z’n minst toegankelijk is, de vluchtroutes bereikbaar zijn en ruim alle resten van feestjes op en betaal ook altijd je huur op tijd. Want als jij een slechte huurder bent, mag degene bij wie jij een kamer huurt je wel op straat zetten. En dan begint het hele circus weer opnieuw.

6.Check of je niet te veel huur moet betalen

Heb je die felbegeerde kamer bijna, maar weet je niet zeker of je niet te veel huur betaalt? Op de website Huurprijschecker kan je zelf uitrekenen wat een billijk bedrag is voor de huur van de kamer. In Utrecht betalen studenten gemiddeld 80 euro per maand te veel aan huur.

7.Lees je contract goed door

Is het je gelukt een kamer te vinden? Teken niet meteen bij het kruisje. Lees je contract vooraf goed door. Wat staat er allemaal in? Sommige huisbazen hebben vreemde regels.  Staat er in dat je iedere dag met de verhuurder moet ontbijten of dat je iedere maand met 400 euro cash over straat moet omdat je contant moet betalen? Fictie? Nee hoor. Het klinkt allemaal wel vergezocht, maar het komt voor.

8.Wat als het toch mis is gegaan?

Verhuisd? En hoe woon je nu? Blijkt je kamer voor je gevoel toch te duur, is er sprake van achterstallig onderhoud of komt de huisbaas zomaar binnenvallen als iedereen nog in zijn pyjama loopt? Je kan dan bij het Huurteam terecht. Deze organisatie kan je helpen de situatie voor jou te verbeteren. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je minder huur gaat betalen of zelfs te veel betaalde huur terugkrijgt. En het belangrijkste: het kost je helemaal niks. Waar het huurteam je allemaal mee kan helpen, is hier te vinden. Edo Gommers, van het Huurteam Utrecht, beaamt dat het niet altijd makkelijk is. “Een huisbaas zit er niet altijd op te wachten, maar je moet je niet laten intimideren”, vindt hij. “Het is wel zo dat het huurteam niets doet zonder toestemming van de huurder.” Hoewel het niet altijd in dank wordt afgenomen als een huurder naar het huurteam stapt, ziet Gommers graag dat huurders misstanden melden. “Als je niks doet aan je eigen situatie, houd je het systeem van slechte verhuurders in stand.”