Nederlanders en internationals hebben zelfde leefstijl, maar leven in aparte werelden

Vorige maand ging DUB op zoek naar de meest gemiddelde studenten van de Universiteit Utrecht. We deden dat met behulp van twee enquêtes zodat we zowel de meest gemiddelde Nederlandse als de meest gemiddelde internationale UU-student op het spoor kwamen. Door die enquêtes te vergelijken hebben we ook een paar interessante overeenkomsten en verschillen tussen hen ontdekt.

Goede vrienden
Het blijkt bijvoorbeeld dat de gemiddelde Nederlandse student ongeveer net zo veel goede vrienden in Utrecht heeft als een gemiddelde internationale student. Daarbij gaan Nederlanders vooral met Nederlanders om en de internationals met andere internationale studenten. Het blijkt dat internationals moeite hebben om te mengen met de lokale studentenpopulatie. Meer dan twintig procent geeft aan dat ze geen Nederlandse vrienden hebben maar dat wel graag zouden willen. Dit gegeven komt overeen met resultaten uit eerdere onderzoeken, zoals de International Student Survey van vorig jaar.

SSH versus particuliere markt
Onze enquête geeft helaas geen verklaring voor dit fenomeen dat het voor internationale studenten lastig is vrienden te maken onder de Nederlandse studenten, maar het lijkt erop dat de wijze waarop studenten gehuisvest zijn daarbij een rol speelt. SSH huizen worden voornamelijk door Nederlanders bezet, terwijl de meeste internationals in particuliere woningen terecht komen. Hoewel Nederlanders en internationals beide in de regel met huisgenoten wonen, leven de lokale studenten vaak gescheiden van de buitenlandse studenten.

Prestatiedruk
Er is ook weinig kans dat Nederlandse en internationale studenten op de werkvloer bevriend raken. Van de Nederlandse studenten heeft bijna 80 procent een bijbaan, terwijl dat percentage bij studenten uit andere landen ligt op 23 procent.

Misschien komt dat ook omdat de internationale studenten beduidend meer uren aan hun studie besteden. Het  lijkt  alsof de internationals meer druk ervaren om te presteren op academisch niveau.

Ze zitten ook minder uren op sociale media dan de Nederlanders. Meer dan de helft van de internationale studenten denkt dat veel tijd op social media slecht is voor de studieresultaten. De Nederlandse studenten zijn daarover minder negatief. Zeker 40 procent denkt dat het niet uitmaakt voor hun prestaties en 40 procent zegt niet te weten of het invloed heeft op hun studie.

Weinig verschillen in leefstijl
Ondanks dat ze weinig contact lijken te hebben, zou de gemiddelde internationale student best goed met de gemiddelde Nederlandste student door één deur kunnen als we de gegevens over hun privéleven vergelijken. Beide zijn namelijk flexitariër, doen twee keer per week aan sport, drinken maar één kop koffie per dag en minder dan vijf glazen alcohol per week. De Nederlander houdt wel meer van bier dan de international en heeft meer verschillende soorten drugs uitgeprobeerd. Daarentegen genieten internationals duidelijk meer van de Nederlandse wiet dan de Nederlanders zelf en gaan ze – tot onze grote verbazing – vaker met de fiets naar de universiteit.

Relaties en seksleven
Ook op het gebied van intimiteit en relaties verschillen de internationale studenten niet zo veel van de Nederlandse. In beide groepen heeft ongeveer de helft een relatie en is het bij ongeveer 5 procent ‘ingewikkeld’.

Daarnaast heeft 68 procent van beide groepen seks gehad tijdens de lockdowns, wat ook zou kunnen verklaren dat de meeste studenten corona hebben gehad.

De Nederlanders zijn blijkbaar wel wat wilder op het seksgebied. Ze hebben vaker een one-night stand en hebben gemiddeld meer bedpartners gehad.